Stikkord

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Noen dager er skikkelig ålreite. Sånn som i dag. Når Amadeus dukket opp, selv om jeg ikke hadde trodd det. Og vi får rabatt på morgen-kaféen vår fordi vi kommer dit minst fire ganger i uken. Og det blir fototur med Fotolæreren til et nytt sted i Fredrikstad. Og vi fjaser sammen. Jeg, Amadeus og Fotolæreren. Og vi ser en and i en liten bekk i skogen. Og vi ler av Fotolæreren som tar bilder av at vi tar bilder. Og vi leker troll under broer, snakker med måker. Og vi sitter på «stillerommet» og bare slapper av og snakker om verden, om kjærligheten, om at man får til ting selv om både kroppen og psyken kanskje er veldig sliten. Og at jeg kan spise brunost på brødskiva i lunsjen uten at brunosten er helt kadaver. Og jeg får skryt for redigeringsjobben jeg har gjort med noen av bildene. Og jeg ser gleden i øynene til Fotolæreren når han viser meg forskjellige apper han har lastet ned på Ipoden sin. Og når jeg merker den positive energien på skolen. Og jeg tar bussen hjem og sovner til fin musikk og kommer til Halden å kan ta en kaffe. Og der møter man verdens hyggeligste og blideste bak disken. Og jeg kan sitte innpakket i et pledd å lese avisen og ta en røyk før verdens herligste Roberto kommer og vi tusler inn i varmen og ler. Og snakker om minner fra folkehøyskolen vi gikk på hvert vårt år. Og vi ler av lærerene, av minnene. Og vi snakker om livet på en fin måte. Og jeg blir glad av å sitte å fjase med han mens han river i stykker bollen han har kjøpt, i små biter, rundt det gule i midten, som han sparer til sist. Og han følger meg til parkeringsplassen hvor jeg blir hentet. Og når jeg kommer hjem møter Sokrates meg i hagen. Og han mjauer mot meg, mjauer som om han sier unnskyld for at han ikke kom når han skulle, men nå er han her. Og jeg smiler, løfter han opp. Og jeg klemmer han inntil meg. Og lukter på han. Og forteller at han er en fin pus. Og roper på Sara som kommer løpende og vi går inn. Og jeg gjør ting jeg har utsatt, før jeg får besøk av Nienna. Og vi sitter å oppdaterer hverandre. Og vi ler og et lite øyeblikk føltes det som før, nesten. Og det er fintt. Og vi bestemmer oss for å dra på lys-showet på festningen. Og det er kaldt ute, så jeg bruker votter i april. Og det er flere folk. Og jeg ser et piggsvin. Og jeg har med kamera og blir liggende på bakken å ta bilder når showet startet. Og på veien hjem diskuterer vi at det var bra og litt småskummelt på slutten. Og hjemme pakker jeg meg inn i pleddet etter å ha kokt vann til teen. Og jeg spiser en rute med sjokolade og sitter under pleddet. Og jeg logger meg på msn. Og jeg snakker litt med noen folk og jeg tenker at jeg tror noen har kanskje lagt seg tidlig. Og jeg tenker at livet er helt ålreit, at jeg er heldig som kan sitte under pleddet å drikke te, knaske enda en sjokoladebit, ta en røyk. Og det er det.

