Stikkord

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Det er lørdag og jeg våkner sent. Det er helt greit, for jeg har ingen planer. Første gangen på lenge jeg ikke har hatt på noe vekkeklokke som ringer. Jeg åpner øynene å ser to fine puser som ligger å sover ved siden av meg. Stryker de forsiktig over kroppen å sier: «God morgen».

Jeg står opp, tar en lang dusj. Vasker håret. Slenger på meg kosebuksa og setter det våte håret i en krøll.

Nede i første etasje titter jeg innom facebook og msn, men det er lite spennende som skjer. Smører meg noen skiver til frokost. Brunost og italiensk salat. Ja, på hver sin skive altså. Et stort glass melk. Spiser frokost og leser blogger. Snakker med Roberto og avtaler kaffe om noen timer.

Surrer bort tiden på nettet. Har ingen andre planer. Nyter å slappe av. Har verandadøren på gløtt så pusene kan løpe fritt. Hører på musikk og ser de mørke skyene samle seg på himmelen. Vurderer et øyeblikk å bli hjemme, men går likevel å skifter til olabukse, topp og en rosa skjorte. Tar på litt maskara og en dæsj parfyme. Lettvindt.

I det jeg går ut døren faller de første dråpene fra himmelen. Har pakket med paraply, men fortsatt unødvendig å ta den frem. Innser at jeg har glemt røykpakka og småbanner litt på vei innom Rema. Handler en 10-pakning og trekker opp paraplyen. Kjenner hvordan luften varm og klam. Blir det torden i dag, tro? Har klart å ta med den minst brukbare paraplyen. Den vrenger seg i et lite vindrag og jeg ombestemmer meg for hvem buss jeg skal ta. Det er klamt. Jeg tenner en røyk når jeg er fremme ved bussholdeplassen. Rekker to trekk før bussen står der.

I det bussen kjører over bybrua og må stoppe på rødt lys i Haldens eneste lyskryss ringer Roberto for og fortelle at han sitter på Bryggerhuset.
– Innerst i kroken.
– Jeg sitter på bussen. Ser deg snart.

Bussen stopper ved parken og jeg hopper lett av. Har glad sommermusikk på øret. Det regner ikke byen. Heller ikke like lommert som i Tistedal. Smiler til Roberto som humrer mens han drikker ekspresso og leser Klassekampen. Han sier han føler seg radikal i dag. Vi ler og jeg legger fra meg veske, jakke og paraply før jeg går å bestiller meg en dobbel mocca og en sjokolademuffins.

Vi skravler og ler. Kaffen blir drukket. Roberto kjøper cola til oss. Skravler mer. Hilser på Samuelsen. Roberto vil ha noe å tygge på.
– Denne gangen spanderer jeg, sier jeg.
Vi går inn sammen. Berlinerbolle til Roberto, sjokolade og en mocca til meg.
Snakker litt med Samuelsen på utsiden, før vi setter oss ned i kroken igjen.
– Kommer du til å skrive om bollen min denne gangen også?, spør Roberto og refererer til et tidligere innlegg.
– Ikke denne gangen, sier jeg.

Topplua dukker opp. Han kjøper en kaffe og slår seg ned. Finner frem en halvrøyket sneip å tenner den. Snart kommer Samuelsen også og vi bytter bord for å ikke bli våte av regnet som nå trommer mot taket. Jeg sitter å ser på gutta som prater og ler. Hvordan vi de snakker om alt fra eldgamle filmer til politikk.
– Til helvete med dette landet. En gjeng tacospisende tøfler. Silkehansker!, brauter Topplua. Samtalen glir fra en ting til en annen. Fra hammerhai til diamantbefengte silketøfler på Reis. Om gærnebrakka og Ronny og Rægge. En herlig blanding. Gutta utveklser opplevelser om å tisse på strømgjerder i Degernes.

Det er snart tomt på uteserveringesdelen. Inne er det nok allerede tomt. Jeg ser en av jentene som jobber der rydder bort bakverket. Vasker gulvet. Topplua takker for seg. Skal videre i gebursdag. Samuelsen, Roberto og jeg holder koken litt til. Tar en siste sigarett. Bare en igjen i 10-pakningen fra Rema. Blir lett sånn når man sitter ute og drikker kaffe, cola eller øl.

Ti over seks. Sitter på Bryggerhuset i tre timer. Tre hyggelige timer med fine folk. Det er på tide å dra hjem. Vi tusler ut sammen. Roberto går til høyre, jeg rett frem og Samuelsen etter meg. Sier hadet på Bikkjetorget. Går mot bussen og setter øreproppene i øra. God musikk. Regnet har stoppet og det begynner å bli kjølig, men det er helt greit.

Ingen andre på bussturen. Ikke et stopp. Sitter i min egen verden å synger på en sang. Lurer litt på hva jeg skal gjøre når jeg kommer hjem. Får en telefon fra en kamerat på avrusning. Han forteller om fremgang. Det er moro å høre han smile når han snakker.

Låser meg inn hjemme og slipper to puser inn. Skifter til kosebukse og hettegenser. Setter meg i sofaen med beina på bordet og lar musikken strømme fra anlegget. Livet er jævla ålreit!

