Stikkord

, , , , , , , , , , , , ,

Det begynte med et poke. Det begynte med et poke en sen ettermiddag. Eller kanskje det var kveld. Jeg husker ikke lenger. Men jeg vet det begynte med et poke. Jeg er ikke bare rimelig sikker, men jeg vet. Ja, jeg husker det. Ikke godt, men jeg husker det. Jeg satt i sofaen. Innerst som alltid. Innerst i sofaen i en joggebukse (usikker på hvem (men det har ingen betydning for historien)). Innerst i sofaen. En sofa. Hvit. Tre seter. Under et pledd. Kanskje en katt ved føttene. Eller kanskje katten var ute å lekte med nabokatten eller kanskje katten sov i stolen eller den andre stolen. Eller kanskje det vasket halen sin. Kanskje den lekte med halen sin. Kanskje katten var et ukjent sted. Det er mye mulig.

Tre måneder senere sitter vi i sofaen. Det begynte som en lek, men du kilte meg ikke. Jeg hylte ikke. Ikke når vi satt i sofaen. Vi satt i sofaen og røyket ferdigrøyk. Prince Mild. Den var norskkjøpt. Ikke fra andre siden av grensa. Ikke svensk eller tysk. Ikke dansk. Ingen røyker dansk røyk her. Vi satt i sofaen. En hvit treseter. Minimal med avstand mellom de to kroppene i en hvit sofaen i en nyrydda stue. Ryddet for anledningen. Ryddet ti minutter før. Heseblesende i siste minutt. Vi sitter i sofaen og røyker. Snakker. Du forteller om alle reisene du har vært på. Om strandmannen som solgte deg jointer for fem dollar dagen i Karibia. Om da du ryddet miner på Balkan. Om da du seilte i strie bølger over Kattegatt og båten gjentatte ganger ble fylt med vann. Vi sitter i sofaen , den hvite, og drikker kaffe og røyker og prater. (Nå juger jeg) Vi snakker og tiden går og jeg forteller om skolen og vi snakker om foto. Vi snakker om da du tegnet på kneet mitt og vi ler. Jeg forteller at jeg spiste kake i går. Fikk servert den overraskende og at den var fra et bakeri i Sverige. Det er ikke ofte man kjøper kake på et bakeri i Sverige. Ikke ofte man spiser kake fra et lite bakeri i Sverige. Vi snakker og armen din ligger naturlig på låret mitt. Lener seg helt slapp og du synker ned i sofaen. I den hvite sofaen. Vi sitter i sofaen og vi er så forskjellige. Du har opplevd. Jeg har masse til gode. Vi sitter i sofaen og det er noe vi ikke har opplevd ennå.

Det er noe som forsvinner. Noe som oppstår. Noe som bryter. Vi sitter i sofaen. Vi sløver i sofaen. To par hender stryker på hverandre. I sofaen skjer det noe. Det blir varmere i sofaen. Pusten blir tyngre i sofaen. Det skjer noe i den hvite sofaen. Noe brytes der. Ordene er ikke lengre. Tiden er kun noe som eksisterer. Noe som ikke trengs å forholde seg til. I sofaen. Og jeg stumper røyken. Nei, jeg kakker den. Den er halvrøyket. Det er mer igjen. Kan røyke mer siden. For opptatt akkurat nå. For opptatt med det som oppstår. For opptatt med å lytte. I en hvit sofa.

Det er lyst i rommet og det er mykt. Og det ligger en sovende katt på sengen. Og sengen er redd opp. Gardinene er trukket til side. Det er hvite og rommet er lyst. Det er to par føtter på gulvet. Det ene paret deler oppgaven med å holde den tilhørende kroppen oppe, med knærne. Det andre paret trenger ikke å holdes oppe. Sitter på sengen. Ligger på sengen. Kroppen, ikke føttene. Føttene er på gulvet. Løftes opp fra gulvet av sterke armer. Fingre med korte negler. Fingre som stryker over myk hud. Ru fingre. Det er brutt og for meg gjør det ingenting. Det er deilig. Det er vått. I en seng som fortsatt er redd opp. Beina mine dirrer.

Jeg ligger med hånden bak hodet og er litt kald på tærne. I en seng som fortsatt er redd opp. Du snakker og jeg snakker. Jeg er våt på magen og du gliser og jeg smiler og vi ligger i en oppredd seng i et lyst rom. Vi ligger på en seng og prater om været. Vi snakker om gamledager. Vi ler litt og det var ikke sånn jeg hadde forestilt meg det. I en seng som er oppredd. Dynene ligger like pent som før. Noe er brutt, noe har oppstått, noe kom og forsvant. Og det var godt. I en oppredd seng. Det ligger en sovende katt på en haug med vrengte klær. På gulvet, ved en oppredd seng i et lyst rom.

Tumblr_m329y6kwme1qav7d0o1_500_large

(En gammel tekst jeg skrev som jeg kom over).

