Stikkord

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

I dag kom boken min innpakket i en pakke i posten og nydelige lærerMarie hadde klistret sommerfuglklistremerker på den. Hadde alle hatt en slik lærer, sier jeg bare :)

Boken ble sendt inn til trykk den 20. juni og ble ferdig her om dagen. Det tok ikke mange dagene før den var sendt fra USA og til Gressvik og lærerMarie sendte den videre til meg.

Det var stort å ta boken ut av pakken. Stor å holde den i hendene og bla gjennom den. Dette er noe jeg har skrevet helt alene. Dette er kun mitt. For all del, jeg har fått fantastisk mye hjelp fra nydelige mennesker. Fotografer og modeller. Lærere, familie, venner og medelever har alle bidratt på hver sin måte.

Om du ikke har fått med deg hele forhistorien: Når jeg begynte på Daghøyskolen i starten av mars holdt de på med et bokprosjekt, der oppgaven var å lage en bok om egentlig hva du ville, så lenge det hadde noe med Daghøyskolen å gjøre. Jeg ønsket å fokusere på det positive og bestemte meg for å skrive en bok om hvordan jeg var i endring fra å være dypt deprimert og ha levd til tider svært destruktivt. Jeg hadde allerede begynt på en god del endring og følte at tiden var inne til å få ting ned på papiret. Boken skulle ha både tekst og bilder. Jeg visste tidlig at dette kom til å bli en personlig bok på mange måter. Jeg har brukt tekster jeg har skrevet i bloggen fra før og dagbok-tekster som ingen noen sinne har lest. Jeg har også skrevet noe nytt og har også fått noen ord fra noen av de nærmeste. De som har vært der for meg. De som har gjort så uendelig mye for meg og som har lagt merke til endringene. Boken går fra å fortelle om hva depresjon er for noe, dystre tekster og hvordan det var å måtte endre tankegang og å møte frykten når det kom til dette med å endre livet. Dette har vært en ufattelig tung vei å gå, på mange måter, men samtidig føler jeg at jeg har blitt kjent med meg selv på mange nye måter.

Jeg har valgt å bruke sommerfugler som en rød tråd gjennom boken. Bakgrunnen for det står å lese i boken, men kort fortalt har det vært sommerfugler hver dag siden jeg begynte arbeidet med den. Fra dag en faktisk! Jeg hadde null støtte fra terapauten min hos DPS og valgte å avslutte terapien. Noe av det siste hun sa til meg var at jeg var frisk, men litt manisk når det kom til sommerfugler. For meg representerer sommerfuglene fremgang og forandring. Jeg har kommet meg vekk fra «GissGiss». Jeg har blitt gladere i meg selv og føler det på kroppen. Alle dager er fortsatt ikke like lette, men det negative overskygger ikke lenger det positive. Jeg føler jeg har vokst fra å være en larve til å bli en sommerfugl og derfor har jeg valgt å kalle boken «Ønsket om å fly».

Mens jeg skrev boken og gikk gjennom gamle tekster og skrev nye, følte jeg på fremgangen. Noen dager museskritt, andre dager større. Noen enorme. Så lenge det går fremover, uansett hvor sakte det går, så går det jo i riktig retning! Jeg har innsett at hver dag, uansett hvor mørk den er, så finnes det alltid noe positivt likevel :)

Jeg ønsker å etter hvert vise boken til flest mulig. Dette er noe jeg har tenkt grundig gjennom og kommer etter hvert til å publisere en lenge hvor dere har mulighet til å se noe av boken og skulle noen være intressert i å kjøpe den, er det selvfølelig mulighet for det. Vi kan avtale en pris på det. Grunnen til at jeg ønsker å vise den frem er (om vi ser bortifra at jeg er, om jeg får si det selv; utrolig stolt av den og meg selv) også fordi jeg vil sette søkelyset på det å slite psykisk. Men jeg ønsker også å vise at det er mulig å forandre på det. At ting ordner seg, selv om det tar tid.

Et lite utdrag fra boken:

«Everything will be okay in the end. If it’s not okey itæs not the end.

Dette er starten, ikke slutten. Jeg er klar over at det stadig er ting som må bekjempes. At de dårlige dagene kan komme og klappe til meg. At det stadig er ting å lære. Å feile, men likevel våge å reise seg opp og kjempe. Jeg vet at det er ting som gjenstår før jeg kan velge å kalle meg en sommerfugl.

Jeg stopper opp og ser på fremgangen. Føler den i kroppen. Hvordan kroppen føles rettere.»

