Stikkord

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Forrige mandag satte jeg, Turbo og Gud oss i bilen for å kjøre mot Danmark. Rettere sagt, Herlev utenfor København. Der skulle vi være i fem netter hos pappa og hans kone, Rita. Planen var å reise fra Halden kl 09, men når vi må ta noen pit-stop underveis for å få tak i bleier som de var utsolgt for på Rema, dro innom neste, fant det, stoppet hos Bestemor for å levere nøkkel siden mamma skulle passe kattene og huset mitt, så krangle med en dvd-spiller slik at Turbo hadde noe å gjøre i bilen, så tar ting litt tid. Men vi kom oss jo avgårde og turen gikk veldig bra. Vi sittedanset oss gjennom køen gjennom Gøteborg til muligens flere medbilisters store overraskelse og latter. Vi hadde brent tre cd med musikk. En med sanger som er normale, en med masse fjas og en med kjente og kjære 90-tallslåter. Vi snakker Rosa Helikopter, Spice Girls og Justin Biber! Man harre ikke mer moro enn man lager sjæl ;)

Vel fremme rundt 16-tiden etter å ha tatt båten fra Helsingborg til Helsingør, ble vi møtt med te, klemmer og smil. Turbo ble også godt tatt i mot og snart hadde Rita funnet frem en haug med leker som Turbo kunne utforske. Det var stas!
Tirsdag bestemte vi oss for å ta det rolig og bli i Herlev. Siden været var rimelig bra, bestemte vi oss for å tusle ned til Herlev sentrum, noe som tar omtrent 30 minutter. Der gikk vi rundt å tittet på senteret, før vi spiste pizza på Pappa’s Pizza. Og Turbo fikk egen pizza, slik store jenter gjør :)

Fikk desverre ille vondt i beinet på vei hjem, men Rita var så snill å massere føttene mine utover dagen. Vi fikk også lekt ute i hagen og Gud prøvde å få Turbo til å bruke gressklipperen hun hadde kjøpt til henne.
men til slutt ga hun opp og gikk berserk med den alene. Skremmende!
Siden det fortsatt var lenge til middag (sen middag i Danmark), så dro vi en tur til en av nabobyene, Ballerup, å tittet litt på et senter der.

Onsdag var det tid for Zoologisk Have. Turbo våknet halv åtte, mens jeg våknet av noen fryktelig morbide drømmer. (Har hatt masse syke drømmer hele uken, men denne tok kaka).
Toget gikk inn mot København og etter å tatt en tur på Turistkontoret surret vi rundt å fant til slutt bussen. Som gikk feil vei, noe vi fant ut et godt stykke på vei. Så var det av bussen, over veien og vente på ny buss. Riktig buss kom til slutt og vi kom vel frem til Zoologisk Have.

Der så vi mange fine og rare dyr. Løvene hadde nettopp fått mat. Turbo syntes spesielt det var gøy å se kuene, pigviner og elefanter.

Så var det buss tilbake, så kaffe før vi tok toget til Herlev. Godt å være tilbake og hvile slitne føtter. Så ble det kveld, middag og slækking, og siden alle andre sovnet, satt jeg og Rita å hadde en riktig så god samtale i de sene nattetimer. Utrolig hyggelig! :)

Brått var det torsdag morgen og under frokosten skvatt Gud av katten Ruth. Jeg sov lenge. Egentlig hadde vi håpet på godt vær, men siden det stadig var vind og til dels overskyet dro vi avsted til Hjortespringbadet. Det vil si, noe som ligger max 10 min kjøretur unna, klarte vi å bruke minst en time på å finne. Fine GPSen… Vel fremme var det utrolig deilig å komme ut i bassenget. Varmt vann gjorde godt for vonde ledd. Vi kjørte snurresklie og alle sammen var strålende fornøyd.

Utover dagen tok vi det helt med ro og nøt å være ute når solen slapp til mellom regnbygene. Fikk til og med sett regnbuen. Ble også en is på oss i løpet av kvelden.

Fredag og nest siste dag på turen var duket for shopping i Strøget. Det skal sies at det var vel det jeg og Gud hadde gledet oss aller mest til. Den ene dagen vi hadde planer om å stå opp tidlig sov Turbo lenge (om man kan kalle 09.40 lenge). I en fei fikk vi på oss klærne, spist frokost og gjort oss i stand og rakk toget rundt kl 10 fra Herlev. Vi postet postkort og gikk oppover mot Strøget. Bestemte oss for å ta venstre siden på vei oppover og høyresiden på vei nedover. Tok noen pauser av og til. Pauser må til når det skal shoppes. Vi fant også en Disneybutikk og mens jeg og Turbo satt å så på Disneyfilmer og lekte med en BuzzLighter-dukke, gikk Gud rundt for å se etter noen leker Turbo kunne få velge mellom. Grunnen var at det var så sykt mye mennesker, så å manøvere rundt med barnevogn ble rett og slett litt for meget. Når Gud til slutt hadde plukket frem noen ulike prinsessedukker og kom tilbake for å få Turbo til å velge ga Turbo dem bare et raskt blikk før hun fortsatte å leke med BuzzLighter. Så det endte med at hun fikk Buzz ;)

Så ble det selvfølgelig en tur på H&M. Tre etasjer med uoversiktelighet, masse salg og ENORME mengder klær. En mekka for meg! Gud ble til tider litt frustrer, da det ikke alltid er like lett å få med seg barnevogna mellom stativene.

Før vi dro hjem spiste vi lunsj på Sentralbanestasjonen og tittet på mennesker og mens Turbo sov hadde jeg og Gud en artig lek mellom oss. «Den neste mannen som går forbi er drømmemannen din!» «Den neste dama som går forbi vil du ha håret til!» osv.. Fikk oss mang en god latter når det er utrolig mange rare mennesker som går forbi, men kan vel ikke si at han som endte med å liksom være min drømmemann så så ille ut ;) Igjen, man har det ikke mer moro enn man lager sjæl!

Vel hjemme i Herlev ble det noen timer med avslapping, før jeg, Gud og pappa dro avgårde på Ballerup Kremmerfestival, mens Rita passet Turbo. Der var det vannvittig mye ræl å se, noe fint, mye rart, tre scener med musikk, tivoli, mat-telt og irske drikkeviser. Mye øl, mange danske smil og en del fint å se på. Pappa spanderte en øl, jeg kjøpte noen småting og dermed dro vi å spiste før pappa skulle vise oss Herlev. Etter å ha kjørt rundt en times tid i Herlev, var det hjem til pappa. Der skulle det nemlig være åpen bar den siste kvelden. Han har en egen bar i utestuen sin, som han er veldig stolt av. Så siste kvelden ble det bailys, rom&cola, øl og prating om både morsomme og alvorlige temaer. En hyggelig avsluttning var det iallefall!

Til slutt var det lørdag og det gjensto bare å pakke, pakke og pakke. I tillegg til at vi hadde shoppet, hadde neparaplyvogn og reisesengen til Turbo i bilen skulle vi jo også ha med en saccosekk som Turbo fikk av pappa, 2 brett med øl, et 12-mannsbord og en støvsuger som jeg hadde fått av pappa. Hadde vi plass i bilen? Helt klart! Hadde vi trodd vi skulle få med oss bordet? NEI! Hadde vi plass til mer? HELL YEAH! ;D

Tok til slutt farvel, takket for en super uke og kjørte avgårde for å ta ferjen over til Danmark. Vel fremme på ferjekaia var det bråstans og vi innså fort at vi ikke kom til å få bli med første båten. Trodde vel ikke vi kom til å få være med på båt nummer to, men var en av de siste bilene ombord. Båtturen gikk kjapt og brått var vi i Sverige. Gikk fint gjennom tollen og resten av veien sang vi på Hakona Matata, Ta meg tilbake og Flytta på dej til vi var hjemme i Halden.

Til vår store skuffelse var det heller ingenting spennende som hadde skjedd. Ikke engang en liten brann. Men sånn er det. Det kan ikke alltid skje noe.
Alt i alt er vi veldig enige om at vi har hatt en bra tur. Ikke noe krangling, ikke noe surr. Derimot mye latter, gode samtaler og flere minner sammen <3