Stikkord

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Snart er denne kvelden forbi og høstferien er over for denne gang. Det har vært en uke jeg ikke kan beskrive med et bedre ord enn herlig! Så uendelig mye positivt og jeg sitter her under et pledd i et ikke helt oppvarmet hus, drikker te og har to fine puser som har savnet meg. Jeg føler en liten gnist av lykke og jeg tenker at jeg er heldig som har det slikt.

Beklager for variasjonen av blogginnlegg. Laget noen poste-seg-selv-innlegg veldig kjapt tirsdags kveld, slik at leserne mine iallefall skulle ha noe å glo på mens jeg var vekk.

Ser at jeg ikke har skrevet noe om starten av uka, så kan ta en oppsummering av det også :)

Mandag hadde jeg en kaffe-avtale med Reka på Bryggerhuset og der ble vi sittende i mange timer. En kaffe, så lunsj, så mer kaffe og franske makroner, samtaler om så mangt og i tilleg dukket Dan opp og fortalte om den fryktelig store gresshoppen som ikke fikk plass i støvsugeren. Vi snakket om kjærestepar og det å være singel. Vi snakket om vennskap, prosjektet mitt og så mye mer. Og vi lo mye. Jeg elsker sånne dager. Vel hjemme ryddet jeg litt og hadde en fin kveld.

Tirsdag bar det til mamma og bestemor på fårikål. Jeg har maset en stund om det siden alle, ALLE andre har spist det og ikke jeg. Altså før nå. Vi snakket, spiste og slappet av før mamma kjørte meg hjem, slik at jeg kunne pakke.

Onsdag morgen sto jeg opp og ble kjørt til bussen av min beste (og eneste) fetter. Rakk bussen to minutter før avgang og slappet av med musikk og bok på veien inn til Oslo.

Vel inne i Oslo regnet det. Jeg fikk ikke tak i min kjære kusine Mart (som jeg skulle sove hos) siden hun fortsatt gjorde skoleoppgaver på kjemilabben. Ringte min andre kusine som ba meg ta trikken til Blindern. Vel fremme på Blinder regnet det fortsatt. Og jeg, vel, jeg hadde ikke med verken regntøy eller paraply. Tenkte at Blinders ikke så sååå stort ut heller, men gikk bort til en jente og spurte etter Kjemibygningen.
– Den er laaaaangt nedi der og over en vei, svarte jenta. Jeg begynte og gå «nedover der» og gikk. Gikk, gikk og gikk. I regnet. Med en trillekoffert og stappa veske. Tenkte til slutt at jeg snart måtte være fremme. Gikk bort til en gutt og spurte på nytt etter Kjemibygget.
– Det er ned der, gjennom det bygget og til høyre, men jeg skal nedover, så vi kan ta følge, sa han. Så der gikk jeg sammen med han og snakket om hvor enormt stort Blindern var. Til slutt forlot han meg, mens jeg gikk til det høyre bygget som visstnok var Kjemibygget. Gikk rundt hele bygget uten å finne en eneste dør. Fortsatt i regnet. Gikk til en dame som kom gående.
– Hvor er labben?, spurte jeg.
– Labben? Hmm, jo det er der, sa hun og peket på den venstre bygningen. Jeg gikk dit. I regnet. Med trillekofferten og den stappa veska. Begynte å bli rimelig bløt og varm. Herlig. Kom meg inn døren og så et skilt. «Fysikk-labb» eller noe. Der måtte man ha et kort. Gikk ut og tente en røyk. Sendte en sms til kusine Mart og skrev at jeg trodde jeg var i riktig bygg. Hvor skulle jeg så?
Så en mann og spurte han om jeg var på riktig sted.
– Kjemibygget er til høyre der det, svarte han. Jeg forklarte at det ikke fantes noe dør der.
– En dør er det, du må bare gå ned den stien og til høyre og rundt. TROR JEG. Jeg har undervist der, men husker ikke helt hvor jeg gikk, fortalte han. Great! Jeg stumpet røyken og gikk i retningen han hadde vist meg. Fant til slutt en dør det sto «Kjemibygget» på og gikk inn. Der satt det en enslig kar og trykket på en ipad. Jeg gikk bort og spurte etter lab 153ø.
– Det er inn den døren til venste og…, vel jeg husker ikke hva mer han sa. Hodet mitt var slitent. Jeg var varm, svett og bløt av regnet på utsiden. Gikk inn døren han pekte på og kom frem til at det var fire muligheter på venstre side. Tre korridorer og en trapp. Tok den innerste korridoren. Den stoppet etter noen meter. Så en dør som sto på gløtt. Tittet inn og så et menneske. Banket forsiktig på og ble møtt av et vennlig ansikt. Jeg spurte etter riktig lab og den kjekke mannen smilte og sa han kunne følge meg til riktig sted. Det var visst ikke noe ordentlig system på alle disse rommene. Vi gikk tilbake og mot trappen og han tok kofferten fra meg og bar den opp til neste etasje. Så småsnakket vi mens vi gikk gjennom alle gangene og plutselig sto vi foran riktig lab. Jeg takket og han gikk tilbake til kontoret. Fikk endelig svar fra kusine Mart og skrev at jeg sto utenfor, denne gangen i riktig bygning. Hun kom ut og ble overrasket over å se meg, siden hun trodde jeg sto utenfor selve bygningen. Fikk nøkkel. Så gjensto det å komme seg ut av denne labyrinten og til banen for å ta den til Kringsjå Studentby. Kom meg mot utgangen og huker tak i en ny fyr som peker og forklarer meg veien til banen. Går glipp av første banen. Rekker neste.

Vel fremme på Kringså går det opp for meg at studentbyen der er ganske stor. Jeg skal til blokk 28. Ser feil og prøver iherdig og låse opp døra i nummer 26. Banner og trekker meg selv, kofferten og veska bort til neste. Kommer meg inn og innser at heisen ikke funker. Takk og lov for at jeg ikke skal lenger enn andre etasje. Kommer meg opp trappa. Ny dør. Frem med nøkkel. Ny gang. Finner riktig rom. Ny dør. Frem med nøkkel. Liten gang. Ny dør. Frem med nøkkel. Hybel. Bittelite rom. Slenger meg på senga og blir liggende en time. Begynner å bli sulten. Innser at jeg burde handlet mat. Titter ut på regnet og fortrenger sulten frem til Pikachu ringer og inviterer meg over på lasange. Sier ja takk og trekker på meg sko og jakke. Ut i regnet. Opp til banen. Hopper av på jernbanetorget og går gjennom senteret for å finne paraplyer. Ingen å finne. Leter mer. Finner ingen. Finner til slutt. Ender med å betale 199 kr for en paraply. Når jeg kommer ut har det sluttet å regne… Finner riktig trikk mot Bislett. Går av trikken og mot leiligheten til Pikachu. Kommer opp og lasangen er ferdig, Bianca hopper på meg og jeg hilser på Pikachus venninne. Vi spiser når kusine Mart ringer og sier at hun har oppdaget at hun har gikk meg alle nøklene sine og at hun ikke kommer seg inn på rommet. Heldigvi har hun kommet seg inn i riktig gang og kan skifte til treningstøy og ta seg en times løpetur. Jeg lover å dra fra Bislett med det samme filmen er ferdig, men får beskjed om å ikke stresse.

Tilbake på Kringsjå dusjer jeg. Vi drikker te og prater. Om livet. Kjærligheten. Røyking vs snusing. Vi ser på stjernene og smugrøyker på en veranda. Vi legger oss til å sove i en bitteliten seng sammen. Deler dyne og sover halvveis godt.

Dag to i Oslo. Det er overskyet, men ikke antydning til regn. Jeg drar mot sentrum en time etter at kusine Mart har dratt på en forelesning. Tusler rundt på Oslo City og venter på Pikachu. Vi shopper litt. Ny kåpe. Grønn! Og litt sminke. Tusler til Youngstorget og inn i Teaterpassasjen. Spiser lunsj og drikker dårlig mocca. Tar trikken til Kunstnernes Hus for å se på Høstutstillingen. Ser mye rart og diskuterer kunst. Fint. Fjaser litt også ;)

Går etterpå til Slottsparken og blir sittende til solen forsvinner bak trærne. Snakker om så mangt. Diskuterer, fantaserer og ler. Går mot Majorstuen. Gjennom hele Bokstadsveien som er et kaos med ny asfaltering. Tar farvel for denne gang. Rekker en trikk mot t-banestasjonen. Fant slike hengende rundt omkring også: 

På Kringsjå venter Tittin på meg. Hun er ferdig på jobb og vi går til hybelen. Ligger rett ut på senga og hviler føttene. Snakker masse. Om Halden. Drama. Oppdateringer. Ler. Fjaser. Kusine Mart kommer og stresser for å rekke toget til Halden. Hun løper ut døren og rett etterpå er vi på vei for å møte Pikachu og venninnen hennes. Middag. Banen til sentrum. Møter jentene på Fridays og blir enige om å gå til Lille Saigon. Sjekk det ut. På utsiden tror man ikke engang det er en resturant, men både prisene og maten er utrolig god. Middag og stappmett mage for en hundrelapp er absolutt ikke å forakte. Vi tar til slutt farvel med Tittin og Pikachu sin venninne og tar trikken mot Bislett. Går gjennom mørke gater og ender i Bokgstadveien igjen. Ender på et utested som heter Horgans. Tar en øl, prater og ler. Stedet fylles opp av øltørste, unge Osloboere.
Kvelden avsluttes tidlig for å ta siste bane hjem til Kringsjå og en tom, liten hybel. Legger meg og leser. Sovner. Besyndelige drømmer.

Fredag. Våkner ved elleve-tiden og slenger på meg klærne. Pakker kofferten og tar bane og trikk til Bislett for å spise med kusine Oslo. Spiser økologisk og himla god frokost. Drikker økologisk kaffe. Snakker og ler. Tusler litt rundt. Rekker å knipse noen bilder.

Tar trikk og bane tilbake til Kringsjå og blir hentet at AFR-Kaja som nå er Vekter-Kaja. Kjører til Lillestrøm. Tusler rundt, møter foreldra hennes og setter oss til slutt å tar en kaffe mens vi venter på S.Og brått kom det masse spurver! MASSE! Tror det var minst 11-12 stk på det meste. De ville spise brødet som lå igjen i en kurv fra de som hadde sittet der før oss.Besjedne var de iallefall ikke! De tok til slutt med seg hele greia!
Resten av fredagen gikk med på å ta det ganske rolig med taco, en øl, Dexter og tv-spill.

Lørdag morgen våknet jeg av at S spilte og AFR-Kaja skulle på jobb. Jeg sto til slutt opp. Dusjet. Facerapet AFR-Kaja (byttet bursdagen hennes, så hun fikk en haug gratulasjoner) og spiste frokost. S dusjet og vi gikk en tur rundt i sentrum. Han viste meg senteret før vi gikk og tok en kaffe og en øl til lunsj på et sted som het Klimt. Dro han deretter med meg på en liiiten tur på H&M. Shoppet både julegaver og klær til meg selv :) Dro hjem og møtte AFR-Kaja som hadde kommet hjem. Slækket. Dro for å spille bowling. Handlet øl og mat. Dro hjem. Kaja laget nydelig pizza og vi spiste oss overmette. Tittet på Dexter og spilte MarioCart og MarioParty. Drakk øl. Pratet. Fjaset. Utrolig hyggelig kveld

Søndag. Siste dag i Lillestrøm og siste dag for ferien. Jeg og Kaja dro for å ta en kaffe med en venninne av henne på en kafé som het Køh. Prater og lo. Hyggelig. Så dro vi hjem til en halvdød S som lå på sofaen og gamet. Jeg pakket kofferten. Vi spiste potetgull. Så måtte jeg dra. Alle tre fulgte meg til toget. Klemmer. Vi ble enige om at dette måtte gjentas oftere. Så satt jeg på toget til Oslo for å ta bussen hjem.

I Halden sto mamma og ventet på meg for å kjøre meg hjem.

Konklusjon: Jeg har hatt en super høstferie! Til tross for en litt stressfull onsdag (som jeg forøvrig tok med et smil, overraskende nok) så har jeg hatt det fantastsik. Jeg tror ikke jeg kunne hatt en bedre ferie. Jeg har fått møte en gjeng herlige mennesker. Jeg har ledd masse. Jeg har spist nydelig mat. Jeg har shoppet. Vært kulturell. Drukket kaffe. Hatt gode samtaler. Før dro jeg fra Halden med et håp om å «rømme» litt. Nå drar jeg bare vekk for å tilføre noe mer til det livet jeg har. Jeg satt på bussen idag og tenkte over hvordan ting var i fjor på denne tiden. Hvor annerledes alt var. Jeg visste at ting kom til å bli bedre, men ikke hvor lang tid det kom til å ta. Jeg visste ikke at ting kom til å måtte bli enda verre før alt det positive skulle komme. Jeg gleder meg til hver nye dag. Jeg gleder meg over menneskene jeg har rundt meg og selv om jeg ikke ser alle like ofte som jeg skulle ønske, så setter jeg like mye pris på hver enkelt. Alle har noe unikt ved seg. De får meg til å le og ha det bra. Kroppen er småslækk etter fem-seks dager med mange nye opplevelser og inntrykk. Hodet er spent på morgendagen. Jeg gleder meg til fortsettelsen. Virkelig :)

 

