Stikkord

, , , , , , , , , , , ,

Syk :( Natt til i dag satt jeg og ikke fikk sove. Og plutselig, som ut av det blå begynte jeg å merke vondt i halsen og jeg bare visste at nå, nå kommer det for fullt. Har slitt i flere år med halsen om høsten. Ja, vi snakker bihulebetennelse, streptokokker, halsbetennelse og hovne mandler. En gang var mandlene så store at det så ut som jeg hadde lagt på meg tredve kilo i trynet. (Overdriver? Nei, nei :P)

Jeg ble hjemme fra skolen. Orket ikke stresse og fryse. Da ender jeg vel bare med å bli mer syk. Noe som uansett passer seg sykt dårlig siden jeg ha nattevakt fredag kveld/lørdag morgen. Det vil si at jeg har typ et døgn å bli frisk på. Eller iallefall bedre. Nesa renner og halsen verker. Nesa bryr jeg meg ikke så mye om, men halsen er ille. Hoster slim og kjenner hodepine og feber komme snikende. Så hva gjør man?

Jeg har spurt google og kom over en side med kjerringråd. Verdt å teste, er det ikke? Utifra hva jeg har lest der burde jeg hatt ingefærrot, men det har jeg ikke. Og ikke orker jeg gå i butikken igjen heller. Dessuten smaker det sikkert driiiit :P

Men fant noen andre tips:

  • En begynnende forkjølelse kan du fjerne ved å koke opp en kjele med vann og salt, for så å innhalere dampen. Det er viktig at at denne dampen er så varm at du nesten ikke tåler den. (legg gjerne ett håndkle over hode og gryten slik at du får mer damp om gangen). Du kan også smelte en halv teskje Mentholatum å ha oppi kjelen med vann. CHECK! Denne skal prøves flere ganger i kveld!
  • Varm opp buljong og hakk i litt hvitløk.
  • Ta på et silke eller ull sjal rundt halsen om det gjør vondt. CHECK!
  • Spis masse C vitaminer og drikk varm melk med honning.
  • Spis suppe av grønnsak og kyllingkraft.
  • Sørg for å ikke være våt på bena. CHECK!
  • Gå med ull tett på rompa og ellers på brystet. CHECK!
  • Eucalyptus og honning mix fåes kjøpt på apoteket og funker kjempebra.
  • Kok opp vann, ta salt i det og gurgle det i 30-60 sekunder. Ikke svelg. Gjør dette tre ganger dagelig. Salt dreper bakterier. Det virker garantert. Må vente på at vannet skal bli kaldt
  • Puss tennene og munnviken så godt som mulig. Dette for å få bort bakteriene slik at de ikke formerer seg og gjør det vondt verre. CHECK!
  • Smør Mentholatum på hals, bryst og under nese (ev i nesebor) flere ganger daglig.

Fikk også et tips mot halsvondt:
Potetstappe, når en koker vannet så er det lurt å ha i en bjunjong terning. Dette fordi det gir mer smak og en får i seg mer næring. Ha gjerne moset pølse oppi. Ikke spis andre melkeprodukter, det vil bare øke slimproduksjonen.

Såå, da setter jeg i gang med å finne frem ullundertøy og skjerf mens jeg venter på at vannet skal koke opp. Eneste formen for C-vitaminer jeg har liggende er kiwi, så blir kiwi til dessert i dag. Fyller ut lista med CHECK! etterhvert som jeg prøver de ulike tipsene.

I tillegg til alle disse tipsene har jeg også slengt i meg 500mg paracet fordi det er febernedsettende.

Har DU noen gode tips mot forskjølelse? Jeg tar dem gjerne i mot! *samle sympatipoeng*

