Stikkord

, , , , , , , , , ,

Det er mørkt og jeg er ute å kjører. Et stykke foran meg ser jeg en mann som lufter hunden sin gå på fortauet langs Busterudkleva. Både mannen og hunden er utstyrt med refleks. Det jeg ikke ser før jeg kommer på siden av dem er at på yttersiden av mannen går det også en dame. Helt svartkledd og nesten umulig å se. 

Flere slike episoder har jeg opplevd de siste månedene, etter jeg begynte å kjøre taxi. De fleste fotgjengerne tenker mest sannsynlig at så lenge jeg ser bilen, ser bilen meg. Det stemmer ikke. Ved å bruke refleks er sjansen 85% mindre for å bli påkjørt enn ved å gå uten refleks, i følge Trygg Trafikk sine hjemmesider.

Jeg siterer videre fra Trygg Trafikk:
«Uten refleks er du først synlig på 25 – 30 meters hold, mens du med refleks synes på 140 meters hold når bilen bruker nærlys. Omregnet til sekunder har bilføreren 10 istedenfor 2 sekunder til rådighet, det kan være forskjellen på liv og død. Gatebelysning skaper falsk trygghet, og mange tror at det ikke er nødvendig med refleks når de går i områder med gatelys. Det er galt. Selv om du ser bilen, ser ikke bilisten deg. Derfor er det en billig livsforsikring å alltid bruke minst én refleks når du er ute og går i mørket.»

Halden Taxi har nå en reflekskampanje hvor vi deler ut reflekser til kundene våre om kvelden. Synes det er et utrolig bra tiltak for å fokusere på å beskytte seg selv og for å gjøre Halden til en tryggere by.
185768_4099117687527_714451418_n

Mange er også flinke til å utstyre barna sine med refleks, men nå er det jo hovedsakelig vi voksne som er ute i mørket, så vi burde alle sammen gå foran med et godt eksempel.

Er refleks ukult? Nei. Det er derimot ukult for både personen som risikerer å bli påkjørt og for sjåføren om noe skulle skje. Og det finnes masse kule reflekser i ulike farger og fasonger rundt omkring på apotek, sportsbutikker, nettbutikker og bokhandlere for å nevne noen. Sjekk f.eks ut SeeME Refleks. Masse kule alternativer :)

Bruker DU refleks når du går i mørket?

