Stikkord

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

En kveld satt jeg i taxien og funderte over livet. Jeg gjør ofte det når det er stille på jobb. Jeg har oppnådd så mye iløpet av 2012 at det på en måte var på tide å sette seg nye og høyere mål. Utfordre meg selv igjen. Møte frykten på et nytt plan.

Jeg har store deler av livet vært kraftig. Overvektig. I løpet av 2012 lærte jeg meg å bli mer glad i meg selv. Mye takket være noen svært gode venner som har delt sitt tankesett med meg. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det på noen annen måte. Men jeg skal også si at det er hos meg selv at valget har ligget. Jeg har jobbet hardt med tanker og tankeendringer på egenhånd, for det er jo først og fremst hos en selv forandringen virkelig kan begynne.

Neste mål i prosessen min mot et bedre liv var å begynne å trene. Melde meg inn på et treningsenter og møte opp minst to dager i uka. Det var ikke gjort med det første, for det måtte masse tanker og målbevisste endringer til for å gjøre det. Jeg begynte før jul. Ikke å trene, men å fortelle alle som gadd å høre på meg, at jeg skulle begynne å trene etter jul. Ikke som et nyttårsforsett, å nei du! Da ender det bare med å ryke. Jeg ville gjøre dette først og fremst for å ha en hobby. Noe positivt å gå til. Enda en utfordring.

Til jul fikk jeg en del penger i gave fra familiemedlemmer og i starten av januar dro jeg ned på Family Sports Club i andre etasje på Tistasenteret. Hvorfor valgte jeg FSC? Fordi nesten alle jeg kjenner trener der. Fordi jeg har hørt fra folk at de som jobber der virkelig gjør en innsats for å få deg til å gjøre ditt beste. At de er motiverende og ikke minst at det er god oppfølging der.

Jeg var nevøs og følte meg litt ukonfortabel første gangen. Men snakket med en super jente i skranken og hun satte opp en prøvetime uken etterpå. Så bar det ut på treningstøy-shopping. Jeg fikk joggesko av mamma og utrolig god kundeservice på sportsbutikken på Storsenteret.

Onsdagen etter møtte jeg opp og var kanskje enda mere skeptisk og nervøs. I garderoben bestemte jeg meg for å kaste alle fordommer jeg har til treningssenter og folk som trener. Jeg tenkte at jeg er bare meg og ser ut som jeg gjør. Det er jo masse andre rare mennesker her også, så det er bare å hoppe i det!385202_10152431221845006_1091106903_n

Utenfor garderoben ble jeg møtt av en hyggelig fyr som het Martin. Det var han som skulle hjelpe meg med å komme i gang. Først satt vi å pratet litt om hva jeg ville med treningen. Jeg fortalte som det var. For å komme i gang vil jeg ikke fokusere på vekta mi. Jeg vil fokusere på å styrke leddene mine og ha det gøy. Jeg sliter med hypermobile ledd i nesten hele kroppen. Dette fikk jeg først vite om i 2006/07. Dette gjør at jeg ofte får vondt i spesielt knær, ankel og håndledd. Håndleddene verker oftere når det er kaldt. Med hypermobile ledd kan jeg bøye en del ledd lenger bakover enn det andre mennesker kan. Denne Martin satte opp et treningsopplegg som ble tilpasset meg.

Dette er ikke mer enn to uker siden. Uken etterpå begynte jeg skikkelig. Dermed har jeg ikke trent så lenge ennå, men det føles bra. Herregud, det føles kjempebra! Selv om man føler seg kjempedum og teit de første gangene.

Etter hvert så vil nok målet mitt også være vektnedgang, men nå vil jeg først gjøre dette til en vane. Og det tar tid å opparbeide seg en vane. For dette er ikke noe jeg skal gi opp i løpet av noen uker. Og i mens motiverer jeg meg med fine tekster og bilder:brokenbutstayingstrong:</p><br />
<p>Are you a teen?Follow this relatable blog! http://brokenbutstayingstrong.tumblr.com/<br /><br />

Jeg trener ikke fordi jeg hater kroppen min, for det gjør jeg ikke. Jeg liker meg selv som jeg er jeg. Selvfølgelig har jeg dager og stunder hvor jeg også er misfornøyd, men jeg tror at man  bør være sin egen beste venn. Jeg gjør dette for helsa mi. For jeg vil leve. For jeg vil føle meg bra og ha det godt.

Det er for mye fokus på kropp som det er og vi kan skylde på samfunnet, men hvem er samfunnet? Jo, det er jo oss! Vi er nødt til å gjøre noe med det hos oss selv før vi kan endre noe annet.

