Stikkord

, , , , , , , , , , , , ,

Det er påske og for meg betyr det hovedsakelig jobbing. Har jobbet kvelden og skal jobbe kvelden idag, skjærtorsdag. Det er første gangen jeg jobber den dagen, men det er ikke første gangen jeg ikke er med på moro. I fjor rømte jeg nemlig til Sandefjord for å tilbringe noen stille dager der :)

I år skal jeg altså kjøre bil og alle som har fulgt med litt vet at å kjøre bil i Halden den dagen, det kan bli spenstig. Vi snakker konstant kollonnekjøring. Fulle mennesker. Ræggere. Rånere. Stygge biler. Fine biler. Folk over alt i gatene. Politi og dyre bøter.

Prisene på bøtene vil, i følge Halden Arbeiderblad, være disse:

  • Ordensforstyrrelse: 5000 kroner
  • Drikke alkohol på offentlig sted: 2000 kroner
  • Ikke etterkomme pålegg: 6000 kroner
  • Nekte å oppgi personalia: 6000 kroner
  • Urinering på offentlig sted: 4000 kroner
  • Benytte eller låne ut falsk leg: 2000 kroner
  • La være å betale taxi: 2000 kroner
  • Forulemping av offentlig tjenestemann: 8000 kroner

Det vil også bli en stor rundkjøring på sydsiden av Halden denne dagen.
– Det vil bli en enveiskjøring fra Mølen inn til Jernbanegata, mens det vil bli enveiskjørt fra andre siden via Tollbugata til Jernbanegata, hvor trafikken vil bli dirigert inn mot Blokkhusgata via Halden stasjon og til Kirkegata, opplyser ordenssjef hos politiet, Dag Morten Karlsen til Halden Arbeiderblad. Han oppfordrer bilister til å følge skilting og sperringer.
– Blant annet vil også torget bli sperret for inn- og utkjøring ved den tidligere HA-bygningen, sier Karlsen.

For en taxisjåfør kan dette bli intressant og utfordrene, men vi har også fått lov av politiet å bryte regelen om enveiskjøring i de nevnte gatene denne dagen. Slik vil taxiene komme frem uten å måtte stå i kollenekjøring med alle de andre bilene i kveld.

I følge Sarpsborg Arbeiderblad er festen allerede i gang i Strømstad og det overrasker meg ikke nevneverdig. Så vidt, meg bekjent dro folk avgårde allerede rundt 8-tiden til morgen i dag. Personlig ser jeg ikke helt hva som er greia med å sitte i bilkø en hel dag, men det er sikkert en opplevelse det også…

Håper uansett alle får en fantastisk skjærtorsdag og til dere i Halden, vær så snill å følg de enkle Kardemommeby-reglene:
1. Ikke drikk for mye.
2. Ikke slåss.
3. Gjør som politiet sier.

