Stikkord

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Newcastle! Fra Halden via Rygge, via Manchester, via Leeds. En reiseberetning.

Dette blir skrevet mens jeg sitter på flyet. Himla fint bilde, I know ;)

image

Alt går i grunn helt fint, men jeg har vel ikke vært så redd noen gang, som jeg var når flyet skulle ta av. Jeg frika litt ut bare på vei til Rygge også, men dagligdags prat med Kikki og Fyko hjalp meg. Det og at jeg sa at jeg var så jævla redd og stressa. De fulgte meg inn og pratet med meg helt til jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen. Etter jeg var gjennom der kjøpte jeg meg noe mat og dagens VG og Roberto ringte for å ønske meg god tur. Veldig hyggelig! :)
Så bar det gjennom passkontrollen, og mens vi ventet på å få gå ombord i flyet kom jeg i prat med en engelsk-norsk dame som kunne fortelle meg at det var veldig enkelt dette med å komme seg til togstasjonen og få ut billettene av billettautomaten. Hun kunne også fortelle at det var godt skiltet både i Manchester og på togstasjonen i Leeds, hvor jeg er nødt til å bytte tog.

Under meg ser jeg England.

image

Jeg lander om en halvtimes tid. Jeg er mye mer rolig nå. Det hjalp å ha musikk i ørene, men jeg skal innrømme at jeg foldet hendene bare sånn i tilfelle istad. Takeoffen er verst, nedstigninga er ikke like ille. Minnes jeg å huske. Herregud, jeg har jo ikke fløyet siden jeg og Trøndern var i Bournmouth (sør-England) for å besøke en kamerat fra AFR i januar 2008!

Nå må vi feste beltene. Nedstigningen begynner!

Kl 17.30 (engelsk tid):

Sitter på toget som om fem minutter skal føre meg til Leeds. Bagasjen kom kjapt og det tok under 10 minutter å gå fra flyplassen og til togstasjonen. Rakk å kjøpe meg en kaffe og en minibaguett for å få i meg noe mat. Måtte vente på toget og håpet å få tatt meg en røyk, men nei, var visst ikke lov å røyke på togstasjonen. Iallfall ikke ved sporene. Jeg er røyksjuk, selv om jeg har snus. Det er ikke helt det samme å sitte på en benk i sola med en snus altså. Går knapt an å sammenligne det.

17.35: Da går toget!

Observasjoner underveis til Leeds:

17.38: Jeg så nettopp en rev!

17.40: På andre siden av gangen sitter en dame. Hun ser streng ut og har tittet på meg flere ganger. Ganske sikker på at jeg så henne på flyet også. Og togstasjonen. Tror faktisk hun gikk foran meg fra flyplassen til toget. Hmm

17.45: Plassen ved siden av meg er reservert! Lurer på åssen person som skal sitte ved siden av meg. OMG! Typisk meg få… Det ble en slank dame. Ikke noe fælt, bare helt random. Ser iallfall ut som om toget blir overfylt. Pendlere, masse av dem har nå fylt toget til randen. Folk i dress og med ørepropper.

18.03: Ny nabo. Dresskledd kar i midten av 30, starten av 40-årene. Coladrikkende mac-bruker som driver med  salg av et eller annet. Hører på musikk. Foran meg sitter en fyr som jeg tror kan jobbe med noe design eller noe. Muligens arkitekt. 

18.15: På andre siden av midtgangen, på raden foran meg sitter en kjekkas i dress og muligens to-dagers skjeggstubber. Litt søt.

18.30: Coladrikkeren legger ned mac’en og drar frem en iPad. Selvfølgelig hadde han en slik en også. Går gjennom noen notater. Ser ikke ut som en med mye penger. Hm, moro å legge merke til folk, studere de og lage historier om dem.

18.43: Begynner å bli stressa angående togbyttet i Leeds. Aner jo ingenting om toget er forsinket eller noe. Har 10-15 minutter på meg i utgangspunktet. Neste stasjon er ikke Leeds og opprinnelig skal vi være i Leeds om 10 minutter!

Kl. 19.14 (sjokkerende nok fortsatt engelsk tid):

Herregård, så stressa jeg var! Førstemann av toget og ender med å løpe i feil retning. Great! Oppdager, snur og ender bak noen folk som går saaaaakte. Rulletrappkø. Bestemmer meg for å droppe den og heller løpe trappene. Uten kondis. Puster og peser for å spørre info-damen hvor jeg skal. Viser seg å være rett ved. Ankommer riktig spor to minutter før toget.

19.16: Har fått en bil-spillende analytiker ved siden av meg. Jeg dømte han fort på grunn av en bok om noe med analytiske greier. Fagstoff. Tungt. Nå kjører vi inn i York. Her har jeg vært før. 10.klassetur. Den var da jeg begynte og røyke. Analytikerne flytter seg. Bedre plass til meg! *breie seg ut*

19.18: Har internett, men må betale for det, så dette innlegget aner jeg ikke når blir postet.

19.21: Jeg fordrive tiden med å skrive her. Har brukt opp alle livene i candy crush. Spilte til slutt noen gamle brett på nytt, men ble kjedelig.

19.28: Hvorfor har jeg ikke satt på musikk?

19.38:

image

Kl 19.46:

image

19.47 : Jæddæ!  For å opplyse, så er det gråvær på den ene siden av toget, mens det er solskinn på den andre siden. Vet forresten ikke helt om jeg skal irritere meg over fyren bak meg. Han reiser med sønnen sin på typ fire år. Og han underholder sønnen sin. Egentlig underholder han hele togvogna. Han lager ko-ko lyder i ene øyeblikket, mens i neste snakker han med skikkelig piratstemme.

19.51: Tror jeg velger å ikke irritere meg, men heller la meg begeistre over at det finnes menn som er flinke med barn, og dessuten er det litt morsomt å høre alt piratsnakket. Arrr!

20.01: Faen, der kom regnet….

20.09: Nå TROR jeg at jeg har rettet alle skrivefeilene. Det tar på å skrive så mye med touch ass.

20.11:

image

20.18: Snart fremme, for faen!!!! Cirka ti minutter til jeg kan røyke og klemme Hæger! Hoho!

20.20: Javla kaldt det skulle bli på toget brått a?

20.23: ER DET NØYAKTIG 10 MINUTTER IGJEN!!!!!! JAAAAA! :D :D

20.25: Tar meg en ny snus imens… Pirat-pappaen skal også av i Newcastle ser det ut som.

20.32: Ligger noen minutter på etterskudd ser jeg… Men det regner iallfall ikke i Newcastle :)

21.39: Det ble klem, røyk og taxi hjem til Hæger. Fikk rommet og nå blirre maaaat!

01.12: Dagen er over. Etter å ha spist på TGI Friday, så gikk vi tilbake til Hægers rom og ble sittende å prate noen timer. Godt å prate med henne igjen! :) Ute hagle-regner det, og jeg ligger nå under dyna. Sliten,  trøtt og glad. Denne turen er bra. Gleder meg alt til i morgen :)

image

