Stikkord

, , , , , , , ,

Søndag. Rolig. Bedagelig. Våkner passe sent. Det regner ute. Gjør meg ikke noe. Står opp. Lager frokost. Slapper av. Koser med pusekattene. Spiller rolig musikk. Ser at det slutter å regne. Har en Sverige-avtale med Hæger. Kler på meg. Setter på meg øyenbryna. De må alltid på. Litt pudder. Trenger ikke mer. Det er søndag.

Det samme har tydeligvis halve Østlandet tenkt. Kø på vei fra E6 til Nordby. Kø i parkeringshuset. Rekker å smette inn på en parkeringsplass til slutt. Flaks. Titter rundt. Gjør oss ferdige og setter snuta mot Svinesund istede. Alle kassene er åpne på MaxiMat. Alle kassene har lange køer, men det går overraskende raskt. Tross alt.

Kjører hjem og lemper varer ut av bilen. Tar farvel med Hæger. Går inn. Pakker ut varene. Slapper av og lager middag. Ser en episode av Doctor Who. Ikke helt overbevist, men skal gi det en sjanse igjen. I frykt for å bli skuffet, men noen sjanser må man jo ta også.

Solen skinner og Sokrates vil ut. Vurderer å gå en tur. Hæger ringer tilfeldig og lurer på om jeg vil ha mer besøk av henne. Sier jo selvfølgelig ikke nei til det.En halv time senere tusler jeg rundt i gata mens både Sokrates og Snø løper rundt. Hæger ankommer og vi tusler ned til elva. Solen skinner og praten går.DSC_0639 Stille og rolig tusler vi gjennom byen. Langs elven, gjennom Biblioteket, opp Storgata. Tar en røyk i parken. Videre opp Os allé og gjennom Os kirkegård. Titter på gamle graver. Går ut på andre siden og ender på Damhaugen. Finner noen bortgjemte trapper opp til Porsnes. Hilser på en liten katt og er brått foran huset mitt. Tuslet på nedsiden og opp Pilestredet. Titter på små hus, blomster og koselige hager. Innser at området mitt er herlig beroligende. Hører noen sparke fotball et stykke unna.

DSC_0648Utenfor huset ligger Sokrates som en liten vakthund. Snø har gjemt seg. Tydeligvis vært i slåsskamp, for båndet er borte og når jeg prøver å løfte henne opp freser hun. Vi går inn og kattene er ikke vonde å be.

Sitter i sofaen og prater. Røyker. Prater. Ler. Er herlig avslappet i kroppen. Til slutt må Hæger dra. Det kommer jo en dag i morgen også. Det har vært en fin søndag. Takk for i dag.

