Stikkord

, , , , , , , , , , , ,

Så mye av livene våre er diktert av ting vi frykter. Avvisning, å bli dømt, svik. Noen ganger føler jeg at mye av det vi gjør er noe vi gjør fordi vi prøver å unngå å bli sett på som spedalske i samfunnet. Menneskene jeg beundrer mest er de som klarer å være positive uansett og gir faen og heller bare lever ut sine egne drømmer.

Men frykt, altså. Den er overalt. Den kan sees i så mange av våre egne handlinger. Det var derfor jeg sto opp i morgen, sminket meg og kledde meg ordentlig. Jeg var redd for å ikke se «helt grei ut». Hva betyr egentlig det i det hele tatt? Se grei ut for hvem? De som virkelig teller vil jo elske meg uansett hvordan jeg ser ut. Og jeg er heldig nok til å ha noen mennesker i livet mitt som er glad i meg for den jeg er. Poenget mitt er, jeg var og er egentlig fortsatt redd for å ikke være god nok. Jeg er redd for å innrømme hvem som egentlig vil dømme meg. Jeg er redd for at du skal dømme meg for å innrømme at jeg egentlig er fornøyd med meg selv. Hvorfor? Jeg aner ikke. Kanskje det bare er sånn vi mennesker er? Kanskje.

Men jeg vet at det er en annen måte å tenke på. Og det er å bevege seg mot hva man er redd for. Hvis du er redd for en konflikt, prøv å forhold deg sakelig. Hvis det er du som har gjort noe galt, innrøm dine feil og be om unnskyldning. Frykt har bare et grep om deg så lenge du lar den ha det. Konfronter frykten og den vil ikke lenger være et lammende problem. Det er hvordan du gjenoppretter livet ditt.

Frykt kan lamme deg. Vi er alle i krig med hverandre på hver vår egen måte. Nesten så vi bokstavelig talt samler våpen og metaforisk bygger et bur rundt våre sinn. Jeg er her for å fortelle deg at noe som gjør at du tar til våpen for at du skal føle noe mer behagelig, det har med frykt å gjøre.

Det handler ikke om å forandre sinnstilstand. Du kan ikke bare komme over det du frykter før du bestemmer deg for det. Jeg vil ikke late som det er så enkelt. Det er heller ikke lett å innse. Men vet du hvorfor det er verdt det? Fordi da kan du løfte den vekten fra skuldrene dine. Og det er få ting som er mer gledelig enn å ta kontroll over ditt eget liv og følelser.(37) fear makes the wolf look bigger | Tumblr

