Stikkord

, , , , , , , ,

Vanlig dag. Sov altfor lenge, sånn jeg ofte gjør dagene etter nattevakt. Så ble det sløving, før jeg tok en tur til Kikki for å hilse på før jobben igjen kalte på meg. Satt der en stund til, siden det ikke akkurat var særlig mye å gjøre.

Utover kvelden var det fortsatt ikke så mye å gjøre, så jeg dro hjem for å få laget meg middag, før jeg dro ut i verden igjen. Etter en liten stund med candy crush, fikk jeg en langtur ut i de mørke skoger. Sånt hjelper på en stille dag.

Så ringer Kikki for å fortelle meg at skjorta mi er vasket. Hun har nemlig vært så snill å vasket den ene taxiskjorta etter jeg klarte å søle makrell i tomat på den tidligere i dag. Jeg takker henne for at hun har vært så snill, før hun sier:
– Men om du skal ha den i morra, bør du nok hente den nå snart?
– Hæ? Har vannet gått?!, nesten skriker jeg inn i telefonen. Hun har jo termin i dag.
Men nei, vannet har ikke gått, men mest sannsynligvis drar de innover til Fredrikstad sykehus snart. Noe som høres ut som veer har begynt. Så jeg iler opp til dem og når jeg kommer frem sitter Kikki i telefon med fødselavdelingen. Hun får beskjed om å komme innover. De har i lengre tid snakket om å få meg til å kjøre, noe som for meg er en stor ære. Etter litt frem og tilbake finner vi ut at det beste er om jeg kjører privatbilen dems. Det blir dyrt med drosje til nabobyen. Jeg har uansett ikke mye mer å forvente på jobb, så jeg logger av bilen, får lånt meg noe klær og brått sitter vi i bilen på vei innover. Hvem som er mest stressa av oss er jeg egentlig ikke helt sikker på. Jeg prater random om alt. Tror det er min måte å avreagere på. Fyko blir mer og mer stressa jo nærmere vi kommer. Kikki har vondt. Jeg blir mindre og mindre stressa.

Vel fremme foran inngangen kommer Kikki og Fyko seg ut av bilen, mens jeg får parkert bilen. Kommer inn ti minutter senere og opp på riktig avdeling. Får beskjed om å vente utenfor rommet. Får så beskjed om å sette meg på venterommet. Jeg går inn på et rom med to sofaer og en tv. På tven går det noe boksing. Jeg titter rundt etter fjernkontrollen. Ingen fjernkontroll. Fuck. Telefonen har allerede dårlig batteri. Blader? Finner et blad. Et gammelt Se&Hør som nesten faller fra hverandre når jeg løfter det opp. Blar og leser uintressant stoff om kjolene til kjendisene. Sender noen sms. Sjekker facebook og ber om at telefonen ikke slokner. Gudene vet hvor lenge jeg kommer til å sitte her. Lurer på hva som skjer med Kikki. Ingen informasjon. Titter på folk som blir trillet inn og ut av portører. Leser ferdig bladet for andre gang. Ender med å titte på boksingen, men så dukker Fyko opp. Sier at de har fått et rom. Sier at jeg kan bli med inn en tur, men at jeg kan dra hjem etterpå. De vet ikke når fødselsen kommer til å starte. Jeg ser Kikki har det vondt. Lite kult. Jeg går å henter bagen de lot ligge i bilen. Kjøper cola til dem. Får ut en cola med navnet til Kikki på. Jeg smiler for meg selv. Leverer alt. Ønsker dem, henne, lykke til og blir enig om at Fyko skal sende melding. Holde meg oppdatert.

Vel ute av sykehuset er det bare å kjøre hjemover. Alt er litt rart i hodet. Tenk, neste gang jeg ser dem er de foreldre. Jeg skal innover med bilen til Fyko i morgen. Mest sannsynlig får jeg se den lille gutten dems da. Et bittelite nyfødt menneske. Det er rart å tenke på. Skikkelig rart faktisk.

Innenfor døren hiver jeg meg ut av vonde jobb-sko (må virkelig få kjøpt meg nye), før jeg slenger meg på sofaen. Tenner en røyk og skriver dette blogginnlegget for å avreagere litt. Sitter å tenker på om fødselen er i gang. Hvordan det var å se en god venninne ha så vondt. Det var jo rene prevansjonen i seg selv, dette!

