Stikkord

, , , , , , , ,

Saken om nyhetskvinnen i NRK som ble nektet å bruke et smykke med et kors, har nå skapt furiore på både den ene og andre måten. De siste dagene har igjen facebook vært overfylt av rasistiske kommentarer og slengbemerkninger. En kjenning av meg svarte på twitter med denne kommentaren: «Jeg har i dag lest såpass mange sterkt fremmedfiendtlige statusoppdateringer at jeg har blitt ør i hodet og fått enda mer lyst på kebab.» En festlig kommentar oppi all elendigheten. Hvem sa forresten at det var muslimer som har klaget? De artiklene jeg har lest om saken viser ikke til at det faktisk er noen religiøs gruppe eller minioritet som har bedt NRK fjerne korset. Og jeg synes det er helt riktig at nyhetsjournalister skal ha en nøytral klesdrakt tilpasset den rollen de har på lufta.

Det spres uendelig mye dritt på nettet. Og folk har en tendens til å ikke være kritiske til kildene som sakene kommer fra. For informasjonen man finner på Internett, er ikke alltid kvalitetssikret. Noen avsendere har lite kunnskap om det de skriver om, og noen legger ut villedende informasjon for å fremme egne interesser. Det finnes eksempler på at falske nyheter har blitt plukket opp av flere nettaviser og spredt verden rundt før saken har blitt avkreftet.

Ukritisk deler folk ulike artikler på facebook. De siste dagene har saker som disse dukket opp i feeden fra mine venner: «Muslimer krever at alle innbyggere slutter å feire jul ellers vil det bli et terror helvete» (gidder ikke engang nevne alle skrivefeilene), «Fjerner korset fra politibilene» og «Tas av skjermen om han ikke bytter navn«. Første linken er fra Fiav- Norge. Som «er en nyhets side som bringer viktige nyheter om islams infiltrasjon og islamisering av Vesten og Norge» i følge dem selv. Ser man nedover på venstresiden spres det hat mot muslimer og islam generelt. Neste link er fra Dagen.no, som tydeligvis er en veldig religiøs nettavis og den siste linker er en tulle-artikkel fra en humor-side hos VG. Likevel går folk rett på limpinnen. De tror virkelig at Kristen Gisslefoss er nødt til å bytte navn. Jeg scrollet meg gjennom en del av kommentarfeltet på den saken tidligere i dag og folk tok helt av. Desverre.

Folkens. Ikke vær helt fjern. Ser du ikke hva som er i ferd med å skje? All denne propagandaen om muslimer og utlendiger generelt, gjør at folk blir mer redde. Mer bekymrt. Mer fordomsfulle. Er det ikke dette en liten mann med en liten bart klarte å overbevise folk om, for snart 70 år siden, når det gjaldt en annen religiøs gruppe? Har du fått med deg hvordan det gikk?

Har du gått på skole, så vil jeg jo tro at du har lært noe. Har du i tillegg videregående i ryggen, har du definitivt lært om litt kildebruk i det minste! Om ikke kan du lære litt om det ved å trykke på denne linken. Lær å se forskjell. Lær å være kritisk. Selv om det står på facebook, VG eller internett generelt betyr ikke det at det er virkelighet. Konspirasjonsteoretikkerne storkoser seg nå. De ruller rundt i propanganda og deler linker i haugevis så mannen i gata kan gå rett på limpinnen. Desverre.

Idioter finnes det i alle raser, religioner og folkeslag. Man skal ikke ta alle over en kam. Jeg måtte bare få ut litt frustrasjon.

