Stikkord

, , , , , , , , , , , ,

Å ikke få sove er ukult. Jeg har nå vært våken i snart 24 timer. Vel, det er noen timer igjen, men jeg kjenner at jeg burde sovet. Problemet nå er at jeg ikke tør å sove for lenge. Så jeg drikker kaffe tilsatt kakao. Prøvde det en gang på hotellet i Kungsbacka, siden det kun fantes enten kaffe eller kakao. Ikke noe fancy kaffe mocca lissom. Så hey, oboy! ;)

Untitled

Jeg gikk egentlig å la meg. Spilte litt Tapped Out, slik jeg pleier å gjøre og ventet på at søvnen skulle komme snikende. Som regel sovner jeg alltid med tæbben foran meg. Men ikke de siste nettene. Med unntak av natt til i går da. Men da var det utmattelse etter jobben lissom. Men iallefall, jeg har ikke fått sovet i natt. Jeg har spilt alle spill på tæbben. Jeg har prøvd å lese bok og jeg har lest blogger. Og mens jeg leste blogger kom jeg over en blogg som er skrevet av en som kaller seg windkin, og jeg fikk mulighet til å lære litt mer om den oh, så etterlengtede søvnen:

Jeg er frekk nok til å låne et lite utdrag fra det han har skrevet (og om du vil gå til hele innlegget og lese resten også, kan du trykke akkurat HER:

«Vi mennesker har noe som heter søvnsykluser. 
Noensinne lurt på hvorfor du etter en 25 minutters middagslur føler deg helt preppa og fresh i hjernen, mens hvis du sover en time så kan de egentlig bare ta deg med ut og spa deg ned i hagen?
Dette er på grunn av søvnsykluser. 

Sjekk denne kule grafikken jeg helt klart ikke har røska fra wikipedia HELT uten å spørre først (cue: Accept – Rebel i spotify)


Az we are able to zee from theeze grafiks, sleep iz not zimple to underztand. 
Okei, okei, I’ll stop that. 

Key point er her at jo dypere søvn du er i, jo værre er det å våkne opp. 
I REM Sleep og Stage 1 er oppvåkningen relativt grei, og du våkner og føler deg fresh. 
Hvis du derimot rekker å komme helt til Stage 3 eller 4 før noen vekker deg, så er du proper fucked, eller skulle ønske du var det. 
Det er når du blir dratt opp fra 3 eller 4 brutalt at det ødelegger kvelden din, og at det ikke hjelper hvor enn mange bøtter kaffe du klasker ned i Ginnungagap, du kommer fortsatt til å ønske Odin kom for å ta deg med til Vallhall. 

Den observante person vil her se at en søvnsyklus er ca 90 minutter, eller halvannen time. 
Så hvis du vil ha en middagslur, eller veit når du må stå opp dagen etter, og i tillegg må kompromisse på søvnmengde, here’s the RIGHT way to do it:

Ta tidspunktet du MÅ stå opp. 
Si at du skal opp klokka 7, sånn som jeg gjør. 
Begynn å telle bakover med halvannen time. Dette er de tidspunktene du bør legge deg på for å ikke føle deg som et vrak dagen etter.

Jeg kan enten legge meg 05:30, og få halvannen time søvn.
04:00 og få tre. 
02:30 og få 4,5. 
01:00 og få 6.
23:30 og få 7,5
22:00 og få 9

Forskyv det med en time til eller fra ettersom når du trenger å stå opp. 
Å bli dratt fra Stage 3 eller 4 er ALLTID smertefullt, and never ends well. Tell your friends.»

Så derfor er jeg ikke helt sikker på om jeg tør å sove. Litt usikker på når jeg bør våkne for å være frisk og rask for jobb i kveld + at jeg må i seng tidlig, så kan ikke jobbe altfor mange timene, siden jeg skal jobbe formiddag i morgen igjen. Så dette er great! Så mens jeg bonsker nedpå kaffe med Oboy og ekstra sukker, ser jeg på Sex & Singelliv. Ja, det er jo lissom greit å ha noe å gjørra da vettu.

Oppdatering: Var nettopp i første etasje for å egentlig gå på do. Satte istedenfor på klesvask og gikk opp igjen. Føler meg fyllesyk. Har ikke drukket noe annet enn kaffe. Not good. Så, planen min er rett og slett å holde meg våken til litt før kl 13. Da kan jeg sove i 1,5 time, våkne før REM-søvnen tar meg kl 14.30 og gjøre meg istand til å dra på jobb.

Heldigvis er humøret mitt oppe da :) Og det er jeg litt stolt av. Pleier alltid å bli veldig deppa av å ikke få sove. Eneste er at jeg er litt misunnelig på kattene som ligger å drar seg ved siden av meg i sofaen. Jeg vil også bli kost på magen, strekke meg, rulle rundt og krype sammen og se søt ut.

IMAG0182IMAG0980IMAG0631IMAG0579IMAG0840IMAG0829

