Stikkord

, , , , , , , , , , , ,

Nye år er ment å være som en ny og frisk start . Nye begynnelser og umulige muligheter. Men hvert år, i stedet for å dykke videre inn i bassenget av sjanser, finner jeg meg selv synkende hjelpeløst inn i det som en gang var. Minner fyller hodet som kvikksand; varmt, hardt og forrædersk. Fordi fortiden er ikke farlig med en gang . Som kvikksand, i små mengder, er fortiden facinerende fengslende . Det er noe majestetisk, men den er også kraftig villedene . Som kvikksand, angriper fortiden din deg som et uvitende byttedyr . Som kvikksand, fyller den den tomme plassen, trekke byttet dypere og dypere, til man oppdager altfor sent at man har nølte for mye og for lenge. Noe man oppdager først etter at den har kvelt en.

•ButterFly•
I år ønsker jeg meg ikke minner. Jeg vil ikke ha ønsker eller mål. Jeg vil ikke ha fantasien, løftet om morgendagen. Jeg vil ikke ha planer eller tidsfrister. Jeg vil ikke ha unnskyldninger. Jeg vil ikke ha distraksjoner. Jeg vil ikke ha mer tid. Jeg vil ikke ha gårsdagen. Jeg ønsker meg ikke morgendagen.

Vi har alle våre demoner. De tingene vi skulle ønske vi hadde oppnådd, det vl gikk glipp av og aldri fikk. Målene vi hevder vi vil oppnå en dag. Vi har mange unnskyldninger for hvordan de glir gjennom fingrene våre. Vi har skjold av alibier for å beskytte oss fra våre svakheter . For å innrømme at de eneste fiendene vi har er oss selv .

En klok, eldre kvinne sa en gang at mennesker er ofre for tiden. Ikke bare i døden, men i begjæret . Vi savner det som er forbi, mens vi forsømmer det som er nå. Og når nåtiden blir fortiden, da lengter vi enda litt mer. Vi faller for illusjonen om at det alltid er i morgen, men glemmer dagen i dag. Og på den måten ender vi opp med å bare ha gårsdagen. Jeg vil gjerne være unntaket , men jeg er ganske sikker på at jeg er regelen .

Og derfor har jeg bare en løsning for i år:

Å ikke stå i kvikksand . Å ikke lengte etter å angre og tenke på all skuffelsen. Slik endrer du skuffelsen til å være i øyeblikket. Å være vemodig for i dag. Å ikke ønske. Å bare gjøre.

Å leve for i dag . Så kan man tusle videre til neste dag og neste dag og neste dag.

