Stikkord

, , , , , , , , , , , , , , ,

Den følelsen når jeg våkner av at huseieren er i godt humør og spiller DDEs «Ååå, det går likar no» på full guffe og jeg ikke har sovet mange timene. Smiler litt for meg selv og klarer heldigvis å sovne igjen. Bråvåkner en time senere og tante ringer og lurer litt på hvor jeg har blitt av. Jeg skulle nemlig møte henne for å handle inn til lunsj. Hun sier at hun tar seg av handlingen og at jeg må komme meg opp. Jeg blir liggende fem minutter i senga. Sjekker facebook. Sokrates kommer skravlende inn på soverommet, slik han gjør om han ikke allerede sover ved siden av meg. Jeg legger merke til at jeg bare har teppe og ikke dyne. Dobbeltdyna ligger på gulvet. Jeg har tydeligvis vært aktiv i søvne. Ene natten er det drømmer fra en annen verden og i dag er det ingenting, ingenting farlig, som jeg husker og hele dyna føles tung å dra opp fra gulvet.

Tante kommer med fulle bæreposer proppet med mat og en bukett med tulipaner. Snille, fine, søte tante Ysthedet. Vi spiser og hun spiser lunsj og jeg frokost, men det gjør jo ikke noe. Vi snakker om helt vanlige ting og etter maten setter vi oss i sofaen. Fortsetter praten. Drikker kaffe og røyker. Vi snakker om universet og ord. Hvordan noen ord er negativ ladet. Hva vil du helst høre? «Hva er grunnen til at du gjorde det?» eller «Hvorfor gjorde du det?». Det er en intressant samtale, selv om jeg kan spare meg for englesnakk. Universet derimot. Da er jeg med. Jeg tror ting skjer av grunner. Jeg tror på selvutvikling og meg selv og mennesket. Vi er vår egen sjebne.

Foto di Lo studente in crisi. - Roba simpatica trovata qua e là

