Stikkord

, , , , , , , , , , , , ,

Forrige lørdag kom jeg og Hæger hjem fra en herlig tur på Santorini, Hellas. Det var en superflott tur og vi koste oss masse masse!

Kort fortalt dro vi innover mot Gardemoen natt til 17. mai og var fremme på Santorini rundt kl 10, om jeg ikke husker helt feil. En times tidsforskjell, så har lov å surre litt, vel? ;) Flyturen sov jeg meg igjennom og når vi kom frem fant vi riktig buss og ble kjørt til hotellet:

Dette er inngangen på hotellet vårt, Hotel Gardenia

Den første dagen brukte vi til å bli litt kjent i den lille byen Perissa. Vi spiste god mat, vasset i vannkanten og la oss i grunn tidlig.

Søndag leide vi firhjulinger hos Mike’s bikes!

Klare for å kjøre av gårde :D

Første kjørte vi mot et sted hvor de har gravd frem en forhistorisk by. The prehistoric city of Akrotiri on Thera. Denne byen ble begravd i vulkansk aske og det sies at det er denne byen som har vært inspirasjon til Platons historie om Atlantis.

Her ser du litt av utgravningene :)

Rett bortenfor kunne man også se den røde stranden. Ikke at stranden i seg selv var så rød som jeg trodde den skulle være, men fjellene rundt er digre og røde.

Her er den røde stranden og fjellet :) I fjor var det er ras fra fjellet, så stranden har nylig åpnet igjen.

Litt historie hentet fra Wikipedia: Santorini er resultatet av gjentatte vulkanutbrudd, deretter fulgt av et kraterkollaps. Den indre kysten rundt krateret er en ren bratt skrent med et fall på 300 meter på det høyeste, og viser ulike lag av størknet lava på toppen av hverandre, og helt på toppen er det bebyggelse langs kanten. Bakken skråner deretter utover og nedover mot den ytre omkretsen, og de ytre strendene er jevne og grunne. Fargen på sanden på strendene er avhengig av hvilken geologisk lag som er utsatt; det er strender med sand eller grus dannet av størknet lava av ulike fargesammensetninger; den røde stranden, den svarte stranden, den hvite stranden og så videre. Vannet ved strendene med mørkere farge er betydelig varmere ettersom lavasanden fungerer som absorbator for varme.

Videre kjørte vi ut til Faros, der det ligger et fyr helt på tuppen av den østre delen av Santorini.

Her sitter jeg på en stein veldig veldig høyt over vannet og merker høydeskrekken slå inn :P

Vi stoppet på veien tilbake og spiste på en koselig lokal taverna og hadde fantastisk flott utsikt og vi kunne skimte Oia (uttales Ia) som er det stedet som er mest kjent for solnedgangen.

Kjørte videre opp til den høyeste toppen på Santorini, der det ligger et munkekloster. Her var det fantastisk flott utsikt:

Klikk på bildet for å få det litt større :)

På tuppen bakerst til høyre kan du se tuppen av Santorini, hvor vi var tidligere på dagen og besøkte fyret. For å komme oss opp til munkeklosteret måtte man kjøre på smale, svingete veier. Det gikk jo relativt bra, men fikk virkelig utfordret høydeskrekken.

På vei hjem stoppet vi i byen Pirgos og gikk rundt i smale gater i noen timer. Hilste også på noen små venner:SAMSUNG CSC

Mandag bestemte vi oss for å finne den forhistoriske byen Thira, men fant ut at det var ille langt å gå. Vi måtte nemlig bestige et fjell!

På toppen av dette fjellet ligger den forhistoriske byen Thira!

Så vi lot det være og bestemte oss for å kjøre til byen Kamari som er en litt større by enn Perissa. Vi fant til slutt frem og jammen fant vi enda en vei opp til Thira og denne gikk det an å kjøre! Så vi kjørte opp enda flere smale, svingete veier og når vi kom frem fant vi ut at det var stengt :P Utrolig kjipt at det var stengt den dagen, men tipper at de som hadde gått hele turen opp syntes det var desto kjipere. På vei hjem til Perissa startet det å regne litt, så vi ble liggende å sløve litt på hotellrommet, før vi bestemte oss for å finne noen vindmøller.

Ut på tur!

Langt unna oppdaget vi til slutt en havn og bestemte oss for å kjøre dit og etter en liten stund var vi i havnebyen Vlichada. Igjen kom det litt regn og det begynte å mørkne, så vi dro tilbake for å spise en sen middag på resturanten God’s Garden og det ble vi sittende å ta noen pina coladas etter maten :)

Må jo kose seg litt ;)

Tirsdag hadde vi meldt oss på en båttur som gikk ut til vulkanøya Nea Kameni. Det var mange ulike steder som arrangerte slike turer, så her løner det seg å sjekke ut prisene. For noen reklamerte med billige turer, men så var det andre steder som var mye billigere. Båten gikk fra Athinios:

Du kan skimte de bratte og svingete bakkene vi kjørte med buss!

Vi kom til slutt frem og det var på tide å begynne å gå oppover:

SAMSUNG CSC

og oppover:SAMSUNG CSCog oppover:SAMSUNG CSCTil slutt var vi på toppen og her ser du krateret:

Dette er en fortsatt levende vulkan som hadde siste utbrudd på 1950-tallet. Asken fra vulkanen dekket til hele Santorini som måtte gjeoppbygges.

Vi har nå besteget en vulkan og luften luktet av svovel og bakken var utrolig varm. Det var jeg også:SAMSUNG CSC

Videre seilte vi til den litt mindre øya Palea Kameni hvor man hadde mulighet til å bade i varme kilder:SAMSUNG CSC

Etter dette dro vi til enda en øy, nemlig Thirasia hvor vi gikk i land og kunne spise litt mat og tusle litt rundt. SAMSUNG CSCTil slutt seilte båten mot Oia, der folk hadde mulighet til å gå iland for å få med seg solnedgangen. Dette valgte vi å ikke gjøre, da planen var å utforske Fira og Oia en annen dag :)

Dagen etter var vi sløve og bestemte oss for å sløve på stranden i sola:

Mythos til lunsj, mens man speider utover Egeerhavet er ikke feil!

Torsdag leide vi oss firhjulinger igjen og kjørte til Fira.SAMSUNG CSC Her fikk Hæger prøvd å ri på esel ned til havna:SAMSUNG CSCVi testet også fiskespa og fy som det kila! Men føttene var babymyke etterpå :)SAMSUNG CSCEtter mange timer tusling rundt i små gater dro vi videre til Oia for å spise middag og se på solnedgangen:SAMSUNG CSCKjørte til slutt hjem til Parissa og gikk ut på et sted som heter Atlas og tok noen drinker :)

Fredag har jeg svært lite bilder fra, men vi spiste frokost på Atlas, som hadde vært stedet vi spiste frokost på nesten alle dagene. Vi tuslet litt rundt for å handle litt suvernirer, badet i svømmebassenget på hotellet og spiste lunsj på God’s Garden. Slappet av i solen på hotellet og tok det helt rolig. IMAG1568På kvelden var det duket for gresk aften og alle gjestene på hotellet var invitert. Vi kom i prat med to hyggelige bristiske par som vi satt sammen med hele kvelden og utvekslet historier med. Utrolig hyggelige folk! :)IMAG1560

Lørdag dro vi med buss til flyplassen etter frokost og var hjemme i Norge rundt halv fem på ettermiddagen :) Turen var flott og nå har vi fått blod på tann :)