Stikkord

, , , , , , , , , , ,

Alle har på en eller annen måte blitt mobbet gjennom livet. Nesten garantert har vi alle fått slengt et kallenavn eller stygge ord etter oss på en eller annen måte. Det kan være fra klassevenner, lærere, foreldre, søsken, kollegaer eller en overordned. Mobbin er noe som er helt forferdelig og som virkelig kan ødelegge mye for et menneske.

Jeg fikk selv en del kommentarer om kropp på barn og ungdommsskolen, og det er ikke mange år siden jeg møtte igjen en av dem. En av de som var verst på ungdomsskolen. Han ba om unnskyldning. Han forklarte hvorfor. Han hadde selv blitt mobbet på barneskolen og når han hadde begynt på ungdomsskolen ville han ikke lenger være en av de svake. Han hadde innsett i senere tid at det selvfølgelig var feil. Han angret og han fortalte meg det. Sto å gjentok seg selv med unnskyldninger. Jeg slapp lett unna, tross alt. Jeg lot ikke mobbingen dra meg ekstremt mye ned. Jeg ble ikke hundre prosent knekt. Jeg var heldig. Jeg hadde heller ikke tenkt mye på det etter ungdomsskolen, nå når han kom bort til meg, ble vi stående å snakke en stund. Og heldigvis er ikke dette noe jeg ofrer noen store tanker på nå. Jeg bare kom til å tenke på det når jeg så denne videoen som jeg vil vise dere.

38-åringen Shane Koyczan ble mobbet hver dag som skolebarn. Nå har han dedikert livet til å bekjempe mobbingen som ødela hans oppvekst. Budskapet har han kokt ned til en video på drøye syv minutter. Her forteller han hvordan han fikk kallenavnet «Svinekotelett» da han var liten. Om hvordan det preget hele barndommen hans, men mest av alt er videoen et rørende oppgjør med problemet; mobbing.

Om du vil vite mer om Mr. Koyczan kan du ta deg en titt inn på siden hans.

