Stikkord

, , , , , , , , , , , , ,

Jeg er så lei av alle disse diskusjonene rundt på nettet. Jeg er lei av Norge. Jeg er lei av verden. Det har boblet en liten stund i meg allerede. Jeg er så ufattelig lei av dette kroppshysteriet rundt omkring i hele verden. Kan vi ikke alle bare være bra nok akkurat slik vi, du og jeg er? Hvorfor er noe nødt til å være bedre eller verre enn noe annet? Alle liker jo og blir tiltrukket av forskjellige ting uansett.

Hvorfor skal det være slik at barn har begynt å telle kalorier. Hvorfor skal noen i det hele tatt være nødt til å kaste opp maten? Eller hvorfor er det noen av oss som dytter i seg mat og ikke klarer å kaste opp? Fordi det i samfunnet blir sett på som en skam å være feit. Før skulle man være tynn, men nå er det viktigst å være fit. Trent.

Hvorfor kan ikke alle bare være fornøyd med seg selv uansett om man er tynn eller tykk, trent eller ikke? Og det går an å ta vare på helsa uten å være syltynn.
Det mest irriterende er vel når jeg ser folk på f.eks facebook som har gått ned masse i vekt. Det vil si, det er ikke dem jeg misliker men alle kommentaene de får. «Så flink du er!» «Så bra du ser ut!» «Så pen du har blitt!» Altså, dritbra at du har orka å trene masse! All respekt for at folk gidder å løpe på en tredemølle! Jeg gjør ikke det. Ikke bare fordi det er sinnsykt kjedelig, men også fordi jeg tusler meg heller en tur ute. Jeg kan ikke løpe heller, men ikke fordi jeg er overvektig eller noe, men jeg har problemer med føttene mine. Sånn, de som kjenner meg vet jo hele greia med det. Problemet er at når noen kommenterer «Så bra du ser ut!» «Wow, så pen du har blitt!»… Så er man med på å si at store mennesker er ekle og stygge og tydeligvis mener man jo at personen ikke så ut tidligere.

Det er viktig å ta vare på helsa si, men hva med den psykiske delen? Den er like viktig den! Jeg har brukt store deler av livet mitt på å mislike kroppen min, helt til jeg kom til en dag jeg tenkte at jeg er faktisk like bra som alle andre. Og jeg vet at jeg kanskje har mindre komplekser for kroppen min enn flere andre jeg kjenner. Det være seg både kompiser og venninner. Jeg kjenner folk som ha slitt og sliter med spiseforstyrrelser. De blir aldri bra nok uansett. De ser ikke at de er vakre. De er så vakre uansett og det er så utrolig kjipt nå folk ikke klarer å se hvor fantastiske de er.

Det var nå i sommer det gikk opp for meg at jeg faktisk ikke hater kroppen min lenger. Jeg badet i bikini uten å være flau. Jeg var ute på fotoshot med Hæger og når jeg tittet på bildene så jeg ikke på dobbelthaken eller den løse huden under overarmene. Jeg så på smilet mitt. På øynene mine. Jeg følte meg så mye friere! Og det er jeg faktisk skikkelig stolt av!SAMSUNG CSC

DU er bra nok! Uansett hvor på vekta nåla peker. DU er bra nok akkurat slik du er! Med hengepupper, bilringer eller slapp hud etter massiv vektnedgang.

Jeg er lei av at overvektige mennesker skal bli sett på som late og dumme. Vi er ikke dumme og vi er ikke nødvendigvis late heller. Jeg veier heller litt for mye og er veldig fornøyd med meg selv enn å aldri kunne kose meg, alltid måtte sammenligne meg, alltid måtte se ned på andre for å føle meg bedre. Og jeg skulle ønske at DU klarte det også!

Jeg har fulgt noen av jentene i BodyPositivity-miljøet i Amerika en stund og jeg skulle virkelig ønske det fantes noe slikt her i Norge også! Dette er jenter som stadig får høre dritt, men jeg er så glad for at de finnes! De er med på å vise at det finnes mennesker der ute og som tør å være seg selv, med alle feil og mangler. De er med på å vise at man kan være sexy selv med hengepupper og kraftige overarmer. All respekt til disse kvinnene!


Sjekk gjerne ut mer om Tess Munster, Gabi Fresh og Nadia Aboulhosn. Jeg er også en stor fan av bloggen The Militant Baker.

I 2014 ble det til og med avholdt den første Body Love-konferansen! Amerika er virkelig langt foran oss når det kommer til dette. Ja, man kan jo selvfølgelig påpeke at det er mange flere overvektige der også. Men det handler egentlig ikke om å være overvektig eller tynn eller normal eller hva det nå måtte være. Det handler om å vite at man er bra nok! Det handler om å elske seg selv for den man er! Og det er noe jeg vil prøve å få mer og mer frem med bloggen fremover også :)

Vi kan si at samfunnet er stygt, men vi er en del av samfunnet vi også. Vi må starte et sted. Vil du være med på å slå ned på kroppshysteriet og skape en verden der alle er like bra uansett kropp og kjønn? :)

