Stikkord

, , , , , , , ,

Jeg kom over forumet på kvinneguiden i dag når jeg søkte på ordene «Love your body». Det er nitrist lesning det! Fy fader så mange kvinner som er stygge mot andre. Fy fader så mye stygt man er nødt til å si bare for å føle seg bedre selv. Eller kanskje de faktisk sier det fordi det egentlig er slik de tenker om seg selv.

Saken er at det er en fotograf, Søren Boholt, som har tatt bilde av helt vanlige, nordiske kvinner nakne. Noen av bildene kan sees her og her. Så begynner diskusjonen. Poenget til Boholt er jo å vise den gjennomsnittlige, norske kvinnen. Det vil si at på bildene ser man både unge og gamle, tynne og tykke kvinner. Det er kropper i alle fasonger, noe som også innebærer mager som henger, pupper i forskjellige størrelser og cellulitter.

Personlig så mener jeg at alle mennesker er vakre på sin måte, derfor synes jeg også det er ufattelig trist når mennesker kun henger seg opp i de overvektige menneskene på bildene og kaller dem regelrett stygge. Altså, jeg skjønner at ikke alt kan være like tiltrekkende, men i et slikt prosjekt hadde man vel heller ikke sett for seg at folk vil være stylet, photoshoppet og innspurt i selvbruning? Eller at han bare hadde plukket de slanke og de mest trente og med de fasteste puppene bare fordi det av samfunnet generelt blir sett på som det vakreste?

Det verste er at jeg tror faktisk at kvinner er mye styggere mot hverandre når det kommer til kropp enn hva menn er. Burde vi ikke isteden stå samlet? Eller er vi virkelig sååå ille konkurrenter? Det jeg liker med link nummer to (litt lenger opp) er at det snakker noen av kvinnene om bildene og ikke en eneste en misliker kroppen sin! Det syns jeg er flott! Og det er så mye bedre enn alt det shitsnakket som er på Kvinneguiden.

For det er virkelig ikke snakk om å hylle overvekt og fede men å heller omfavne ALLE kropper. Kan vi ikke bare slutte å snakke stygt om kroppene til både oss selv og andre?

