Stikkord

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

«Barn/ungdom skal aldri trenge å måtte høre at de behøver å gå ned i vekt av sine foreldre eller venner. De bør få lære at de og andre er bra nok som de er, for ekte skjønnhet, den kommer faktisk fra innsiden» skrev ei venninne på facebook i dag.

Jeg er så sinnsykt enig! Jeg kan ikke huske meg selv som spesielt stor verken i barnehagen eller i starten av barneskolen. Når jeg begynte å legge på meg aner jeg ikke. Hvorfor vet jeg heller ikke. Jeg kan ikke huske at jeg var spesielt lite aktiv eller at jeg spiste ufattelig usunt. Noen har kanskje bare lettere for å legge på seg enn andre.

I dag satt jeg i badstua etter å ha svømt i en times tid. For en gang skyld var badstua rimelig full. Jeg var vel den yngste der. Bak, ved siden og foran meg satt det damer som jeg bare kan tippe at var fra 40 og oppover til 70-80 år. Slik det også sikkert er i herregarderoben, så var det ekte mennesker, med ekte kropper. Kropper som har levd et liv, noen lengre enn andre. Det var hudfolder, mager, rumper og pupper. Ingen så fornøyde ut, men flere satt uten klær. Slik det ofte er i en badstu.. Helt normale kvinner. Ingen av kroppene så ut som media forteller oss at vi burde se ut. Ingen var i nærheten engang.

Media og samfunnet forteller oss at om man ikke er tynn, så er du ikke bra nok. Folk tenker at alle sunne mennesker er slanke. Alle tenker at så lenge du er tynn, så er du sunn. De menneskene jeg omgås med i hverdagen er en god blanding av alle farger og fasonger. Med ulike religioner og ulike legninger. Alle disse menneskene er bra folk. Alle disse menneskene får meg til å smile, le og jeg kan føre gode samtaler med de. De får meg til å føle meg bra på en drøss ulike måter og jeg er evig takknemlig for å ha hver bidigste en av dem i livet mitt! Ingen av dem eller meg selv, for den saks skyld, ser ut slik samfunnet mener at vi burde se ut. Men likevel syns jeg de er så fantastisk vakre på sitt vis. For utseende er ikke alt. Det hjelper jo ikke at du ser ut som en modell om du er en jævla bitchy kjerring. Det hjelper ikke at du ser bra ut, er supersunn, tynn, feit, ung eller gammel, så lenge du er en drittsekk som sprer eder og galle.

Jammen, hva med alle båsene vi setter folk i da? Ja, hva med dem? Alle fordommene… Ah, jeg vil ikke være med på det, jeg! Og om det er noe jeg kan videreføre til mine barn (om jeg er heldig å får barn) er det nettopp slik jeg vil lære dem. At du er bra nok akkurat slik du er. At mennesker kommer i alle størrelser og fasonger, men at alle er like mye verdt uansett. Uansett om de er grønne, gule eller mørkebrune. At folk er like mye verdt uansett om de tror på Gud, Allah, engler eller ingenting. At folk er like bra uansett om de er bifil, homo eller føler de er født i feil kjønn. Det er meg hakkende likegyldig hvordan du ser ut, så lenge du har et varmt hjerte.

Det handler ikke lenger om kropp, men hvordan du er som person. Man kan være feit, men likevel trene flere ganger i uka, spise grønnsaker hver dag eller om du er slank og spiser burger fem dager i uka. Så lenge man har et normalt forhold til mat og helse burde jo det være helt greit. Ikke tro at alle som er overvektige er late og dvaske idioter. Ikke tro at alle jenter som går i utringa topper eller korte skjørt er ute etter oppmerksomhet. Og hvor er gutta i denne praten? Hvor er mannfolka? De føler garantert på et kroppspress de også, men de snakker vi aldri om.

Nei, er det ikke mye bedre å være glad i seg selv og være takknemlig for at man er oppegående? Hva perfeksjon er, er jo opp til hver enkelt uansett. Jeg har brukt så mange år på å være misfornøyd med meg selv. Sammenligne meg med mennesker som kanskje har hatt et helt annet liv enn meg selv. Personlig synes jeg at jeg er bra nok akkurat slik jeg ser ut og det er garantert du også. Istedenfor å bruke masse energi og tid på å hate deg selv, så ta deg heller en titt i speilet og se på deg selv. Hadde du behandlet en venn slik du behandler deg selv, med all den kritiske tankegangen, hadde dere neppe vært venner lenger. Du skal leve med deg selv resten av livet. Vær snill. Ta vare på deg selv. Du er garantert nok. Du er bra :)

SAMSUNG CSC

