Stikkord

, , , , , , , , , ,

Jeg sover tyngre enn på lenge. Det er deilig. I starten liker kroppen det. Godt å slappe helt av. Likevel er kroppen tung om morgenen. Jeg drømmer rare drømmer som jeg husker lettere.

Jeg løper og løpet. På en strand. Sanden føles lett og til tross for dette føles kroppen tung. Mens jeg løper vokser hodet mitt og det føles til slutt som en ballong. Jeg faller i sanden. Den tunge sanden. Bølgene når meg ikke. Ikke ennå. Jeg skimter noen ute i bølgene. I de store, svimlende bølgene. Jeg prøver å reise meg. Klarer det nesten. Jeg gir opp. Setter meg til rette i sanden. Skredderstilling. Bytter stilling etter en liten stund. Sitter med føttene mot vannet og venter på at tiden skal gå. At bølgene skal nå meg. Titter utover på det som ligger å dupper i vannet. Det er flere ballonger. Så jeg sitter der med ballonghodet mitt og titter på ballonger som ligger på toppen av bølgene. Tar opp en kikkert som tydeligvis har hengt rundt halsen min hele tiden. Titter og oppdager at ballongene har ansikter.

Et ansikt med krøller på hodet. Mørke krøller. En stemme som jeg elsker å hate.

Et ansikt uten hår. Kalde, grå øyne, men med hete kinn. Hodet ditt er det som ligner mest på en ballong.

Et ansikt med et apatisk blikk, men et smil. Håret ditt har blitt lengre og jeg liker det.

Hva gjør disse hodene som ballonger i havet og hvorfor er de alle så langt unna? Noen ganger ser jeg bare et av dem. De to andre forsvinner bak bølgene. Jeg legger kikkerten i fanget igjen. Reiser meg opp. Står litt ustøtt. Vinden prøver å ta tak i ballonghodet mitt. Jeg tar meg til hodet for å holde det fast. Og dermed, med hendene rundt hodet, går jeg ut i vannet. Kjenner kulden rundt anklene, nesten som forventet. Likevel er det varmere jo lenger ut jeg går. Spørsmålet er bare, hvem ballong går jeg mot? Jeg holder hodet fast, så langt det lar seg gjøre. Til slutt bare flyter jeg. Føttene når ikke lenger bunnen. Jeg har ikke noe annet valg enn å flyte. Jeg flyter med bølgene og det føles nesten som en bergogdalbane.

 

