Stikkord

, , , , , , , , , , ,

Noen ganger, spesielt om kvelden, av en eller annen grunn, får jeg en merkelig overveldene følelse som er helt forferdelig. Jeg tenker på vennene mine, på eventuelle pengeproblemer, på følelser og alt føles så enormt sterkt. Eneste måten jeg kan forklare det er at om hver lille ting jeg tenker på er en liten boble som sakte vokser seg større og brått eksploderer den. Så tenk deg at alle disse boblene eksploderer på en og samme gang! Forferdelig slitsomt. Før stengte jeg alle disse eksplosjonene inni meg helt til de var så enorme at jeg til slutt endte med en eller annen form for destruktiv handling. Så kom jeg frem til at det beste er å snakke om det. Prøve å forklare det. Samtidig er det enormt skummelt å vise seg så sårbar og jeg får problemer med å finne ordene. Kan prate masse, så bli helt stille for å prøve å sette sammen de riktige setningene i hodet, helt til jeg klarer å godkjenne setningene. Det kommer ikke alltid like riktig ut av munnen, dog. Takk og lov har jeg fine venner som jeg alltid har kunnet prate med om det. Det er kanskje fordi jeg er enormt trygge på akkurat de personene. Det er ikke mange, men jeg vet at de er der uansett. Det vanskelige er å slippe nye personer inn. Ovenfor nye mennesker blir jeg lett veldig usikker. Jeg føler meg som en dum og sur kjerring og det er overhode ikke meningen i det hele tatt. Jeg vet bare at jeg må få det ut, for å bære på det innvendig vil gjøre alt så mye verre til slutt. For etter jeg har pratet med noen, så kan jeg reise meg opp og smile og tenke at jeg surfet denne bølgen også. Jeg klarte det! Men det er ikke alltid man har noen å prate med… Hva gjør man da?

large (4)

Heldigvis har jeg lært meg noen andre knep også. Hva kan man gjøre for å forbedre humøret, om det så bare er akkurat der og da? Her er noen tips:

1. Du kan scrolle gjennom all sosial media du er på.
Fordi på sosial media utleverer man gjerne den beste versjonen av seg selv og du er fantastisk! Du er en stjerne!

2. Ta deg selv med ut på date.
Selv om du har en kjæreste, ektefelle eller partner, så trenger du ikke ta dem med. Kjøp favoritt- frokosten, -lunsjen eller -middagen til deg selv på favorittkafeen din. Drikk en flaske vin til maten. Bestill en drink eller en kopp kakao. Ha med deg en bok, en pad, en blokk til å skrive i. Tegn. Dagdrøm. Når du har det gøy på egenhånd vil du klare å huske hvor bra du har det. Hvor bra du er. Folkene du har i livet ditt vet at du er bra. Det er viktig å minne seg selv på det også.

3. Kjøp noe du virkelig ønsker deg som du virkelig ikke trenger.
Vær latterlig. Vær gal. Vær litt uansvarlig. Dra kredittkortet. Kjøp de overprisede skoene, solbrillene, kjolen, klokka du har siklet på i en evighet. Gå ut av butikken iført det nye.

4. Smink deg.
Det er noe ekstremt tilfredstillende med å se ut som du har orden på livet. Du gråter kanskje på innsiden, men når du har rød leppestift eller sotede øyne, vil ingen egentlig vite det. Du kan ikke gråte når maskaraen ligger perfekt. Dessuten kommer du til å føle deg mer glamorøs. For flere poeng, fiks neglene dine så de matcher resten av looken. Har du råd, så gjør det i en salong. Du vil føle at du skjemmer bort deg selv og ikke minst enda mer strålende.

5. Ta på deg et antrekk som du vet du rocker.
Om det så bare er noen høye heler eller et par Dr. Martins. Om det er den blomstrete kjolen eller favoritt buksa di. Ja, den som fremhever rumpa. Det er kanskje ikke dresskoden for stedet du skal være, men du gjør dette for deg selv og ingen andre. Det kan være å bare ha på solbriller innendørs. Gjør dette for deg selv. Se deg i speilet og se hvor bra du ser ut. Flørt litt med deg selv. Smil, for du ser fantastisk ut!

6. Spander kaffe på en du bryr deg om.
Du har noen fantastiske mennesker i livet ditt og ved å gjøre noe fint for andre, uavhengig om det er en kompis, moren din, venninna di eller kjæresten din, så vil du føle deg litt bedre, fordi de blir glade. Å gjøre andre glad, gjør at du selv blir i litt bedre humør. Ha en samtale med de over en kaffe, selv om det kanskje bare er et kvarter.

7. Snakk med noen om noe totalt meningsløst.
Å snakke om problemene kan noen ganger få deg i enda dårligere humør. Noen ganger kan det hjelpe å bare snakke helt random med en kollega eller en venn. Veklse noen ord. Smile, fortelle en skrønehistorie eller en fleip. Le litt, selv om det er litt falskt. Fake it till you make it!

8. Skrive.
Du kan åpne et Word-dokument eller ta frem en skriveblokk. Spy ut eder og galle via tastaturet, en penn eller en blyant. Det kan grusomt og forfriskende. Det kan være en liste over hvordan forbedre humøret ditt. Les ordene. Dette er dine tanker. Les de på nytt. Innse at de betyr noe. Smil. Publiser det. Innse at alle folk føler slik noen ganger. Og vet du hva? Du gjør det bra. Det går bra.

large (1)

