Stikkord

, , , , , , ,

Jeg er så vanvittig lei av å våkne med hodepine. Jeg er lei av å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke orker ting, samtidig som jeg gjerne vil ha med meg mest mulig. Jeg er lei av å ha leggkramper, vondt i ryggen, være stiv i nakken. Jeg er så lei av å være slapp, men stresset. Er vel i grunn ikke rart jeg får vondt i hodet.

Spenningshodepine slet jeg med alle tre årene på vidregående også. Etter dette har jeg ikke hatt utpreget mye hodepine, men så har det altså begynt igjen nå. Jeg har gått ukevis med hodepine, før det slapp taket. Nå kommer det sånn cirka annenhver dag føles det ut som. Det er problematisk fordi jeg går glipp av undervisning på skolen og det er problematisk fordi jeg heller ikke klarer å konsentrere meg her hjemme med skolearbeid. Jeg er livredd for å ikke klare skolen. Føler jeg virkelig MÅ klare dette da jeg er så heldig å få dekket utdannelse av NAV. Hittils har jeg klart meg greit og at jeg fikk 99% riktig på den første prøva vi hadde ga stor mestringsfølelse som også hjalp på humøret. Jeg vet jo hvor vanvittig viktig det er å klare ting, føle at man mestrer noe.

Det er irriterende å ikke klare å stå opp og løpe ut av sengen. Å sove, men aldri føle seg 110% uthvilt. Å ikke klare å sovne om kvelden. Det kan ta et par timer fra jeg våkner til kroppen føles ordentlig våken, men når jeg skal legge meg er hodet som regel altfor våkent. Å ikke ha energi til å stå opp, gå på skole, komme hjem, rydde OG ha et sosialt liv. For jeg er jo veldig glad i å være sosial, egentlig!

Nå som jeg går på skole føler jeg ukene flyr så fort og det er så mye jeg må/vil rekke at jeg er utslitt. Så vil jeg jo gjerne få noe ut av helgene også. Ikke bare daffe bort dem. Jeg vil oppleve, ikke bare eksistere. Etter skolestart har ukene gått ganske likt.

Mandager: Skole, hjem, sette på klesvask, middag, Walking Dead med SiriPiri og Ken.
Tirsdag: Skole, hjem, middag, jobbe med skole, helst prøve å få en alene-dag for å slappe av. Få låne bil av mamma, handle og ev ta en ekstra klesvask.
Onsdag: Varmtvannstrening, skole, fysio, middag med Ken, levere bil til mamma.
Torsdag: Skole, hjem, jobbe med skole, kanskje et besøk på kvelden, men helst prøve å slappe av alene.
Fredag: Skole, hjem, rydde.
Helg: Prøve å finne på noe mer enn å bare slaske på sofaen, slik at jeg føler at jeg har fått gjort noe hyggelig.

Så, man kan jo si det går i et. Det er så mye jeg vil! Jeg bare orker ikke hele tiden… Livet med fibromyalgi er slitsomt, selv om jeg prøver å ikke henge meg opp i diagnosen. Man er jo ikke diagnosen sin. Jeg er ikke fibromyalgi-Cathrine! Jeg er bare Cathrine, som vil klare alt og litt til. Jeg vil ikke være den som klager. Det er ofte jeg ikke forteller om at jeg har vondt eller hvor vondt jeg faktisk har. Dette er ikke for å få sympati. Det er for å få ut litt av alle tankene jeg har.

large (2)